Love and Fungi

De echte titel NOW, FORAGER: A TALE ABOUT LOVE AND FUNGI, is niet alleen te lang om sexy te zijn, een Nederlandstalig publiek zou er kop noch staart aan krijgen.

Een ‘Forager’ is een zoekende of jagende verzamelaar. Dat is Lucien, een koppige outsider die leeft van het zoeken naar paddenstoelen om ze aan eersteklas restaurants te verkopen. Zijn vrouw Regina staat dapper aan zijn armoedige zijde, maar aarzelt niet wanneer ze de kans krijgt om zelf in een professionele keuken te gaan staan. Luciens krampachtige reactie op haar promotie betekent meteen het einde van hun relatie. Elk gaat zijn weg, al zullen hun paden elkaar (uiteraard) nog meermaals kruisen.

Jammer voor televisiekijkend Vlaanderen, maar dit is geen ode aan culinaire hoogstandjes, maar een (luchtig) relatiedrama. Het sympathieke uitgangspunt vormt de basis van een bespiegeling over authentiek leven, het werk dat kruipt in langlopende relaties en – helaas – ook politieke overtuigingen en moraliserende wijsvingers. Deze kleine prent van regisseur/scenarist én hoofdrolspeler Jason Cortlund is zo druk bezig met bepaalde valstrikken te ontwijken en boodschappen in te bouwen dat hij sommige essentiële zaken over het hoofd ziet. De chemie tussen de hoofdpersonages bijvoorbeeld. Hoe de twee lijnen van hun persoonlijkheden naar elkaar toe worden getrokken en dan weer afgestoten, is de rode draad doorheen de film. Wanneer er geen spanning in de lucht hangt, zakt de pudding van de complexe relatie echter onherroepelijk in elkaar. Of een coherente verhaallijn.

Cortlund lijkt scènes te kiezen op basis van wat ze afzonderlijk van elkaar betekenen – gaande van lessen om een integer leven te leiden tot politiek/morele boodschappen. Daardoor wordt meeleven met de personages en hun wedervaren al te moeilijk. Al bij al een sympathieke film met veel overgave gemaakt – anders gezegd, een noodzakelijk tegengif tegen de zomerblockbusters – maar niet echt memorabele cinema.

Love and Fungi

31/07/2013
2012