Love & Friendship

Liefde in korsetten en kniebroeken

EIND TWINTIGSTE eeuw maakte de Amerikaanse cineast Whit Stillman een opgemerkte entree. Films zoals Metropolitan, Barcelona en The Last Days of Disco vielen op door hun ironische tekening van menselijke verhoudingen en breed uitwaaierende ensemblecast. Maar daarna volgde een lange stilte. In 2011 maakte hij nog wel Damsels in Distress, maar die kleine film was bijna nergens te zien. Nu staat hij er weer met de verfilming van een postuum gepubliceerd jeugdwerk van Jane Austen. De schrijfster van de verfilmde romans Pride and Prejudice, Sense and Sensibility en Emma is de perfecte auteur voor Stillman. Na het zien van LOVE & FRIENDSHIP kun je je alleen afvragen waarom hij niet eerder bij haar is uitgekomen.

De plot draait om Susan Vernon, een verarmde weduwe die maar door één ding wordt gemotiveerd, namelijk de financiële en echtelijke toekomst van zichzelf en haar dochter veiligstellen. Daartoe wint ze Jan en alleman voor zich met haar gladde tong en bevallige uiterlijk. Door de classicistische muziek en prachtige locaties is vanaf het begin duidelijk dat we ons in het Engeland van de Regency-periode (de eerste decennia van de 19de eeuw) bevinden. Het grootste plezier bestaat erin dat je als hedendaagse toeschouwer met een zekere afstand kijkt naar de formele omgangsvormen en liefdesperikelen van een ander tijdvak, maar tegelijk beseft dat er in wezen niet eens zo veel veranderd is.

De rake dialogen zijn een lust voor het oor en worden gedebiteerd in een torenhoog tempo. De personages zijn, hoewel pionnen van het romantische schaakspel, toch ook heel herkenbaar. Met zijn transparante beeldregie geeft Stillman alle ruimte aan de vermakelijke narratieve capriolen en haalt hij het maximum uit de prachtige Ierse landgoederen waar een en ander is opgenomen. Er wordt ook met zichtbaar plezier geacteerd door een reeks bekende en minder bekende acteurs. Kate Beckinsale is de heerlijk konkelende hoofdfiguur die als een volleerde poppenspeler iedereen om de vinger windt. Chloë Sevigny is de Amerikaanse vriendin die voornamelijk als klankbord fungeert, maar op een beslissend moment de plot een andere wending geeft. LOVE & FRIENDSHIP is licht verteerbaar maar superieur entertainment, een komisch kostuumdrama waarbij je je ongestoord anderhalf uur kunt verkneukelen.

Love & Friendship

29/06/2016
2016