Love, Simon

De openingsscène stelt Simon voor alsof je naar een homevideo kijkt. “I’m just like you”, zegt hij, toch als je een kerngezin met drie auto’s, een hond en een huis met beige interieur aanspreekt.

Als eerste mainstream coming-of-agefilm van een grote studio met een homoseksuele protagonist buigt LOVE, SIMON zich natuurlijk toe naar het doelpubliek. Regisseur Greg Berlanti werd bij zijn regiedebuut The Broken Hearts Club (2000) geprezen voor de homoseksuele personages die wegbleven van stereotypering. De zoektocht van de 17-jarige Simon naar een eigen liefdesverhaal en het moment waarop hij kan uitademen, is meer ‘just like you’, maar deze romantische komedie mist diep rakende scènes zoals die in de Italiaanse idylle met perziken Call Me by Your Name, en heeft meer toeters en bellen dan bijvoorbeeld het zachte The Way He Looks (2014) uit Brazilië. LOVE, SIMON is meer op maat van de Amerikaanse millennial en minder droevig dramatisch. Verborgen achter frommywindow1@gmail.com vindt Simon begrip en liefde bij een klasgenoot die zichzelf de schuilnaam Blue heeft gegeven. Geen kast, maar het glazen computerscherm geeft hun coming-out uiteindelijk vorm. Simon heeft geen strakke T-shirts of andere clichés om het lijf. LOVE, SIMON speelt de clichés net graag uit met een musicaldansje in regenboogkleuren of het misverstand dat de enige twee homo’s op school wel een koppel moeten zijn. De extremen geven een grappige kijk op wat we al eerder rond dit thema zagen in mainstreamfilms. Romcomclichés zoals de gekke onderdirecteur, de vader die Gigi Habib verkeerd spelt en een misverstand in de vriendengroep, moet je er wel bij nemen. Dat alles leek niet de hoogste prioriteit van de scenaristen. Bovenal wil LOVE, SIMON een feelgoodfilm zijn die de vraag stelt waarom hetero’s niet uit de kast moeten komen en die jongeren eraan herinnert om zelf te kiezen wanneer en hoe ze hun verhaal vertellen.

Vertoningen: cinenews.be. Meer reviews vind je maandelijks in print, te bestellen via info@filmmagie.be, te koop bij een van de verkooppunten of maandelijks in uw bus met een abonnement.

Geschreven door SILKE ROCHTUS

Love, Simon