Lovelace

Linda Lovelace werd in een klap wereldberoemd met Deep Throat (1972). Niet alleen was het een van de eerste pornofilms met een 'verhaal' en 'personages', het werd een van de meest besproken en bekeken films uit die periode. Je zou je terecht kunnen afvragen wat het maatschappelijk nut is van een biopic over het leven van 's werelds eerste pornoster, te meer omdat de documentaire Inside Deep Throat in 2005 al een overdosis aan details prijsgaf over de actrice en de weinig flaterende film waar ze in meespeelde.

Gelukkig kijken de filmmakers van LOVELACE veel verder dan de doorbraakfilm van de actrice en zoomen ze in op het ongelukkige leven van de vrouw achter en naast de filmsets. Uiteindelijk wordt LOVELACE zo een veel breder pamflet over partnergeweld en de exploitatie van vrouwen in de jaren zeventig. We maken kennis Linda zo rond haar twintigste. Ze woont in een klein dorp en hunkert naar vrijheid. Tot ze ene Chuck ontmoet; het is liefde op het eerste gezicht. Ze trouwen maar het duurt niet lang vooraleer de ware aard van Chuck naar boven komt. Hij stelt zich brutaal, dominant en agressief op en toornt Linda mee in een sekscarrière waar ze in se zelf nooit om heeft gevraagd.

Wanneer ze gecast wordt als hoofdrolspeelster in Deep Throat, gooit dat haar leven ondersteboven; ze ontdekt haar ware zelf en vindt uiteindelijk de kracht om Chuck te verlaten. Het verhaal wordt fragmentarisch en in vorm van flashbacks verteld, terwijl een oudere Linda met haar memoires in de weer is. De manier waarop Amanda Seyfried gestalte geeft aan Linda is de kracht en grootste troef van LOVELACE. Haar doorleefde - fragiele, gebroken, dan weer vastberaden - vertolking maakt de film een must-see. Ook Sarsgaard is bij momenten angstaanjagend sterk, terwijl Sharon Stone quasi onherkenbaar voorbij paradeert als Linda’s moeder én James Franco met sinistere schwung gestalte geeft aan Playboy-legende Hugh Hefner.

Minder fraai is het gesteld met de vertelstijl, die geregeld van de hak op de tak springt. Uiteindelijk blijken ook de meeste personages, ondanks hun fijne vertolkers, vaak niet meer dan stereotypes. Positief is dan weer dat de film - ondanks het er zich uitermate goed toe lenende onderwerp - niet belust is op sensatie, maar probeert om een menselijk verhaal te evoceren.

Geschreven door DIMITRI DEWEVER

Lovelace

08/01/2013