Lucy

Luc Besson, Frans filmscenarist, -regisseur en -producent, maker van onder meer Nikita (in 1989) heeft sinds zijn opmerkelijke filmdebuut in 1982, 'Le dernier combat' (in zwart-wit nota bene), altijd al een heel aparte plek bezet in de wereld van de film. En toch weet Besson met zijn nieuwste sciencefictionfilm LUCY nog te verrassen.

Scarlett Johansson, net terug van haar uitstapje in de steengoede cultfilm Under the skin van Jonathan Glazer, kruipt hier in het vel van de studente Lucy die door haar nieuw vriendje in een drugsdeal met een meedogenloos Chinees drugskartel betrokken geraakt. Even later wordt de jonge vrouw wakker met de nieuwste drugsensatie ingeplant in haar buik: het experimentele CPH4, dat vrouwen in hun zesde week van de zwangerschap in heel kleine dosis zouden aanmaken opdat de foetus in hun lichaam beenderen en gewrichten zou ontwikkelen.

Wanneer het goedje met de azuurblauwe kleur gaat lekken is Lucy niet langer baas over haar eigen kunnen (veeleer een prooi van de drug). Want... en dat is nu net de hoogst interessante premisse van de film: tussendoor zijn korte interventies ingelast van een wetenschappelijk congres, voorgezeten door Morgan Freeman. Hij doceert zijn gehoor van studenten dat een mens hooguit 10% van zijn hersencapaciteit benut, een dier slechts 3 à 4% maar een dolfijn tot 20%. Tot de slimste van de bende zich luidop afvraagt: “Er wat gebeurt er als we 100% zouden benutten, prof.?”

Morgan Freeman, zonder verpinken maar met twijfel in zijn stem: “Geen flauw idee!” Intussen is Lucy al “opgeklommen” via 20% – zo kan zij gevoelens zoals angst en pijn uitschakelen (maar ook liefde), 30 en 40% waarbij ze macht krijgt over materie én over mensen enz. Met als aardig doordenkertje: wij zijn niet langer ons brein maar ons brein stuurt, stuwt ons (met het lichaam als los omhulsel).

De stadia van transformatie die Lucy gaandeweg doormaakt, van bange wezel (als studente) via doortastende heldin tot... bovennatuurlijk wezen (uiteindelijk), worden bijzonder visueel opgeroepen. En daar is Besson een crack in en zijn actiecinema zonder weerga.

Behalve een spectaculaire misdaadfilm is LUCY een intelligente sciencefictionfilm waarin digitale effecten functioneel zijn aangewend in de zin dat Besson ons wil laten ervaren hoe deze drug in de hersenpan, in het menselijke brein en in ons lijf als een razende te keer gaat.

Schrikaanjagend mooi én superspannend bovendien.

Geschreven door FREDDY SARTOR

Lucy

06/08/2014
Regisseur: 
Productiejaar: 
2014
Distributeur: 
Belga Films

Media: 

Trailer: 

Of6RDPPyu6I