Lukas

Anno 2018 is het niet heel vooruitstrevend Belgiës grootste macho te eren met een ster op de Oostende walk of fame, maar het is wél mooi voor de promotie van Jean-Claude Van Dammes nieuwste actiefilm, LUKAS.

In recente Franstalige films (JCVD, 2008) en in de Amazonserie Jean-Claude Van Johnson (2017) – vaak een mix van zelfspot en actie – geeft Jean-Claude Van Damme (°1960) een meer eerlijke inkijk in zichzelf en uit hij zijn wens om in de eerste plaats acteur en dan pas kickbokser te zijn. De nieuwe Frans-Belgische productie LUKAS (aka The Bouncer) past volledig in dit plaatje. Hij vertolkt er een oudere, uitgerangeerde bodyguard die met zijn dochtertje uit Zuid-Afrika is teruggekeerd naar zijn thuisstad Brussel om er als buitenwipper in een discotheek te werken. Je merkt meteen dat de fel gegroefde JCVD als actieheld commercieel betere tijden heeft gekend. Met een pleister op het voorhoofd schroomt hij niet om dat toe te geven.

LUKAS is geen rechttoe rechtaan Van Dammefilm, maar een somber misdaaddrama met een bijna noordelijke, Scandinavische toets: stoïcijnse gezichten, ingehouden klankband en al bij al weinig actiescènes. De film speelt in een herkenbaar Brussel, waar een EU-onderzoek loopt naar valsmunterij. Daarbij zijn zowel nachtclubuitbaters als de antiekhandel betrokken. Van Dammes personage wordt door een dubieuze Franse rechercheur (Sami Bouajila) benaderd als infiltrant. In een grijze sweater met diepe kap beweegt hij zich vooral ’s nachts op straat, in schimmige clubs en in hotelkamers met gesloten gordijnen. Vooral het sobere eerste deel beantwoordt goed aan de ambities van de zwijgzame, oudere Van Damme. Hij traint zijn lichaam niet langer in de fitnessclub, maar in de kelder van zijn flat tussen de elektriciteitsmeters en bakt met het nodige sérieux een spiegeleitje voor zijn dochter. Leuk voor de kijker is het samenspel met Kevin Janssens als Vlaamse krachtpatser, die van JCVD een lesje in adrenalinebeheersing krijgt. In het tweede deel komt echter de vergelder in JCVD opzetten, die eigenhandig optreedt waar het politieapparaat faalt en met geen revolverschot kapot te krijgen is. Door de naïeve ernst van deze slotverwikkelingen tuimelt het niveau van lukas flink naar beneden.

Geschreven door DIRK MICHIELS

Lukas

22/08/2018