Madagascar 3

Een sequel in 3D. En bovendien animatie uit de Dreamworks stal. Dat beloofde weinig goeds. MADAGASCAR 3: EUROPE'S MOST WANTED zou wel, in navolging van het inspiratieloze Cars 2 van Pixar, een marketing-oefening zijn om zoveel mogelijk pluchen dieren en afgeleide producten te kunnen slijten. Niets is minder waar.

De nieuwe avonturen van de voormalige bewoners van de New Yorkse zoo zijn beestig geestig want behoorlijk prettig gestoord. Lichtvoetig, vrank, vrolijk en een tikkeltje surrealistisch.  De Madagascar-franchise was opgezet als cool uithangbord van de Dreamsworks fabriek. Via een hysterische persiflage van Disney dierenanimatie, vol swingende actie en uitvergrote verwijzingen naar popcultuur, werd getracht hip te worden en populair te blijven.

Voor studiobaas Jeffrey Katzenberg “spreekt de saga de volwassene aan die diep in elk kind schuilt”. Na twee amusante maar brave afleveringen worden nu alle remmen losgelaten.  Onder impuls van scenarist Noah Baumbach (Margot at the wedding) gaan regisseur Darnell, Vernon & McGrath in overdrive. De actie is hyperkinetisch (spectaculaire Humvee achtervolging), de relaties bizar (vreemd liefdesverhaal tussen King Julian en een beer in balletrokje), er zijn hallucinante visuele uitstapjes (stroboscopisch pop art fragment op de tonen van 'Baby You're a Firework'), aangrijpende momenten (de flashbacks die de grandeur van het tragische luipaard Vitali personage onthullen) en scènes die eerder emotioneel dan narratief werken (de circusacts leveren puur visueel spektakel op). 

Dat alles in een simpel initiatieverhaal: de tocht die de in Afrika gestrande dieren en de avontuurlijke pinguïns via Europa (Monte Carlo, Londen en Rome) naar New York leiden. Een zoektocht naar een 'thuis' die uiteindelijk in de groep (en het leven) blijkt te liggen. Waarbij vriendschap en solidariteit triomferen over haat en controle; het kwaad vervat in de onverwoestbare Franse speurneus Chantelle Dubois.

MADAGASCAR 3 slaagt erin het evenwicht te bewaren tussen humor en emotie, tussen identificatie en vervreemding, tussen ernst en waanzin. De makers benaderen daarbij de sfeer van Tex Avery cartoons. Snelheid wordt gekoppeld aan zwarte humor, boosaardigheid en intelligentie. Resultaat is een knettergek, hilarisch én hallucinant, spektakel met filosofische inslag.

Geschreven door IVO DE KOCK

Madagascar 3

06/06/2012
Regisseur: 
Productiejaar: 
2012
Distributeur: 
UPI

Media: 

Trailer: 

C05pGnZQQtE