Magallanes

Eind twintigste eeuw vocht de maoïstische groepering Sendero Luminoso (Lichtend Pad) een gewapend conflict uit met de Peruaanse staat. Deze materie kwam al aan bod in 'The Dancer Upstairs' (2001) van John Malkovich, over de klopjacht op hun leider Abimael Guzmán. Het is intussen lang geen geheim meer dat het er in de strijd tegen de (nog altijd niet helemaal overwonnen) revolutionaire beweging niet altijd netjes aan toe ging. Dat alles moet je voor ogen houden bij het bekijken van MAGALLANES.

Een taxichauffeur in de hoofdstad Lima herkent in een klant een slachtoffer van het conflict. De toevallige ontmoeting roept donkere herinneringen op aan zijn tijd als soldaat gedurende de militaire campagne. Om zijn schuldgevoel af te kopen wil hij de jonge vrouw helpen, maar het is onzeker of hij daarin zal slagen. Met een uitstekend scenario en fraai camerawerk houdt MAGALLANES je op het puntje van je stoel. Net als je gaat denken dat de makers hun plot naar Amerikaans voorbeeld al te zeer stroomlijnen, toveren ze de ene narratieve verrassing na de andere uit hun hoed. Tussen de lijnen krijg je ook zicht op actuele problemen in de Peruaanse maatschappij als economische ongelijkheid, sluimerend geweld en spanningen tussen ‘blanke’ en ‘indiaanse’ inwoners.

Zoals in Kurosawa’s High and Low, ook al een ontvoeringsdrama, komt een en ander ook mooi tot uiting in de tegenstelling tussen boven- en benedenstad. Er wordt bovendien uitstekend werk geleverd door een reeks Latijns-Amerikaanse topacteurs. De Mexicaan Damián Alcázar (Narcos, The Chronicles of Narnia: Prince Caspian) speelt het stoïcijnse titelpersonage en de Argentijnse éminence grise Federico Luppi (Machuca, El espinazo del diablo) zijn intussen halfdemente legerbaas. We herkennen ook de Peruaanse Magaly Solier, eerder onder meer te zien in Altiplano (Brosens & Woodworth) en La teta asustada. MAGALLANES is het regiedebuut van de veelzijdige Salvador del Solar. Deze voormalige advocaat en waterpolospeler is als acteur het bekendst van de Vargas Llosa-verfilming Pantaleón y las visitadoras en komt tegenwoordig aan de kost als Peruaans minister van Cultuur.

Van 21 juni tot en met 13 augustus te zien in Flagey (Brussel). Klik hier voor de vertoningstijden.

Wekelijks post Filmmagie drie al dan niet eerder verschenen filmbesprekingen. Meer recensies, wedstrijden, achtergrondstukken en interviews vind je terug in ons gedrukte nummer, te koop in de boekhandel of online te bestellen via info@filmmagie.be.

Magallanes

21/06/2017
2015