Magic Mike

Tampa, Florida. Op dit eigenste moment hebben honderden republikeinen zich er verzameld om te bidden voor Romney tijdens de Republikeinse conventie. Steven Soderbergh tovert deze zonnige locatie echter om tot de setting van de danskomedie MAGIC MIKE, en meer bepaald tot het territorium van het mannelijke strippers-/ dansersensemble The cockrocking kings of Tampa.

In het kort: een gillend publiek dat de ogen niet kan afhouden van gladde geoliede mannentorso’s in strings (en legeroutfits/tarzanpakjes..vul aan naar believen. De mannen verdienen er grof geld mee en ook na hun uren zet het feest zich voort: zon (via specifiek cameragebruik poogde Soderbergh een “warm yellow-wash that feels like the sun” te creëren, die vooral nogal artificieel aandoet) drugs, geld, drank, vrouwen, meer drugs en nog meer vrouwen. En zoals het in elke Hollywoodproductie hoort ook een strijd –blijf ik dit doen of niet- in het hoofd van hoofddanser Mike. “You want some stripperswisdom?”. Als de man des huizes in elke club neemt Mike newbie danser Adam onder zijn hoede. De jonge Adam springt net iets té luchtig om met regels en geld, en hindert daarmee Mike, die sinds enige tijd zijn inkomsten spaart om een eigen zaak te starten in handgemaakte meubelen.

MAGIC MIKE is gebaseerd op de ervaringen als exotisch danser van hoofdrolspeler Channing Tatum, voor hij ging acteren. Dansen wordt er gedaan in de film, geen slecht woord daarover. Maar misschien net iets te veel van dat en net iets te weinig van het acteren: de verhaallijn werkt zich niet uit, tot het einde waar alles op een paar minuten snelsnel wordt afgehandeld. Heel even wordt er een interessant onderwerp aangesneden wanneer de dansers het hebben over het Amerikaanse beleid op de stripcultuur. Meteen daarna neemt de quatsch weer overhand.

MAGIC MIKE danst zichzelf verder, de personages zijn nogal gestereotypeerd met Adam als luie couchpatato, Mike als moraalridder en de meisjes – met uitzondering van één - als een bende gewillige groupies. Maar lachen doen we wel, onder andere met de ‘mannelijke’ kleedkamerperikelen en Matthew McConaughey als gestoorde leader of the pack, als een Brice de Nice in de trainingszaal. Een film die zich niet snel zal kunnen opwerken uit het genre dans chickflicks dus, maar of dat ook de bedoeling is?

Geschreven door SARAH SKORIC

Magic Mike

15/08/2012