Magic Mike XXL

‘Once a stripper, always a stripper’, moet Mike denken wanneer hij zich door zijn vriendjes ‘The Kings of Tampa’ laat overtuigen om nog één keer zijn broekje te laten zakken voor een bende uitgelaten vrouwen. Drie jaar geleden stapte hij uit de business maar zelfs in zijn meubelzaak kan Mike het niet laten om op kasten en tafels te springen en dus besluit hij met hen mee te gaan op road-trip. Houd die dollars bij de hand want dit is de langverwachte, uitgerekte sequel van het in 2012 onverhoopte succes Magic Mike.   MAGIC MIKE XXL kampt met een serieuze identiteitscrisis. Is het een road-movie? Een komedie? Een dance-flick?

Filmregisseur Gregory Jacobs volgt braafjes in de voor hem iets te grote voetstappen van zijn leraar Steven Soderbergh, die het oorspronkelijke 'Magic Mike' regisseerde maar geraakt de verhaallijn helemaal kwijt. De zijsprongetjes zijn te uitgebreid en langdradig. Overbodige conversaties en totaal nutteloze scènes volgen elkaar op en de prent wordt letterlijk kapot geluld. Echt verbazend is dat eigenlijk niet. 'Magic Mike' kampte drie jaar geleden met hetzelfde probleem ongeveer. Een  onvergetelijke Matthew McConaughey, de opbouw en cinematografisch vernuft van Soderbergh en het feit dat het strippen verweven zat en functioneel was met en aan het verhaal, brachten toen redding.

Slechts de korte, krachtige performance van Joe Manganiello (krijg dat verdomde liedje van The Backstreet Boys maar niet uit mijn hoofd) in deel één van XXL doet me blozen en geeft moed om te blijven zitten. Mijn geduld wordt danig op de proef gesteld! Waar zijn die strippers? Jammer genoeg is het wachten geblazen tot minuut 95 om te zien waar we voor gekomen zijn en gelukkig is het niet al te teleurstellend. De choreografie van de male entertainers (want dat is de correcte benaming) is fantastisch, ik giechel als een ondeugend schoolmeisje en snak naar meer. De soundtrack is opzwepend en de energie die uitgaat van de acts bedwelmend. Omdat we echter te lang op onze honger zijn moeten blijven, lang niet genoeg. Veel te veel bla, bla, bla en te weinig boom, boom.

Filmmaker Jacobs is niet echt een nieuwkomer. Hij won onder meer een Emmy als producent voor Behind the Candelabra van Steven Soderbergh en werkte nauw samen met de Coen broers, Richard Linklater en in het bijzonder met Steven Soderbergh. Hij heeft als filmproducent, scenarist en regisseur al hopen ervaring en kennis. Maar weet Jacobs wel wat vrouwen willen? Het voorspel (!) duurt te lang en tegen de tijd dat het hoogtepunt in zicht is kunnen we alleen nog maar passief achterover leunen en eens diep zuchten. Eindigen doen we sowieso op een onbevredigend gevoel. Een echte man heeft aan een smeulende blik genoeg op mij op de knieën te krijgen. (lees: Ryan Gosling in 'The Notebook'). Als er enigszins al wat magie in Mike zat, dan is deze nu vast en zeker helemaal uitgedoofd.

Geschreven door JOKE MAGNÉ

Magic Mike XXL

08/07/2015