Magic in the Moonlight

De kwaliteit van de films van Woody Allen is zoals de beurs: soms in stijgende, soms in dalende lijn, maar onderhoudend zijn de films altijd wel. Met MAGIC IN THE MOONLIGHT zet de 78-jarige cineast na het uitstekende Blue Jasmine de positieve tendens voort. Ditmaal duikt hij in de wereld van spiritisme, mediums, goochelaars en charlatans, vertrouwd terrein voor de maker van You Will Meet a Tall Dark Stranger, The Curse of the Jade Scorpion en Alice.

In de plot worden een believer en een nonbeliever tegenover elkaar geplaatst, al is niets wat het lijkt in deze ironische vertelling. Een cynische goochelaar wil een jong medium ontmaskeren, maar dreigt op zijn beurt in haar netten verstrikt te raken. Het verhaal speelt zich af in het wereldje van gegoede Amerikaanse expats in Europa, in de zorgeloze jaren 20 vlak voor de beurskrach. In de eerste helft schetst Allen het milieu, in de tweede helft gaat het vooral over de verhouding tussen beide hoofdpersonages. Vormelijk is het een puntgave prent.

De zonovergoten landschappen in de Provence worden met sierlijke camerabewegingen in beeld gebracht en zijn een lust voor het oog. De goudgele fotografie van Darius Khondji (Midnight in Paris, The Beach, Se7en) is ronduit adembenemend. Hij tovert met dramatische zeegezichten en zonsondergangen, sfeervolle interieurs en schaars verlichte jazzclubs. De fraaie beelden waarin de personages met een cabriolet langs de Middellandse zee rijden, roepen zelfs Hitchcocks To Catch a Thief op. Op de soundtrack klinken Cole Porters ‘You Do Something to Me’ en andere deuntjes uit de Jazz Age, maar ook evergreens uit de klassieke muziek.

Wat het acteren betreft maakt vooral Colin Firth indruk als de morrende misantroop die zijn ongelijk moet bekennen. Als het dartele medium heeft Emma Stone haar momenten, maar ze kan niet altijd op tegen het acteergeweld van haar tegenspeler. De omslag in het verhaal mag dan misschien niet helemaal overtuigen, toch is Allen opnieuw in topvorm alleen al in de sprankelende dialogen. Als meesterpsycholoog confronteert hij zijn personages met hun inconsequenties en paradoxen.

MAGIC IN THE MOONLIGHT is een onderhoudende, scherpzinnige romantische komedie waar je je achteraf niet schuldig over hoeft te voelen. Want de materie van de maestro is het leven zelve.

Magic in the Moonlight

06/08/2014