Maleficent

Vijfenvijftig jaar na het uitkomen van zijn succesrijke tekenfilm Doornroosje (Sleeping Beauty) komt Disney ons uitleggen dat de zaken eigenlijk toch wat anders en gecompliceerder in elkaar zaten. Vooral wat betreft het optreden en de motieven van heks Maleficent.

Deze alternatieve duistere versie, gespeeld door acteurs van vlees en bloed in een aantrekkelijke fantasy-omgeving op zijn Lord of the Rings, bekijkt het verhaal vanuit het standpunt van Maleficent (Angelina Jolie). Aanvankelijk is zij geen boze heks, maar een goede fee, een mooie jonge vrouw, gehoornd en voorzien van enorme vleugels. We leren haar kennen als de beschermster van een door elfen en kobolden bewoond rijk van ongerepte natuur en wouden. Als de naburige mensenkoning Henry een leger stuurt om het gebied in te nemen, hakt zij de aanvallers in de pan. Aan koning Henry’s doodsbed belooft zijn zoon Stefan (die als tiener nog vriendschap sloot met leeftijdsgenootje Maleficent) hem te wreken. 



Wat Stefan vervolgens Maleficent aandoet, is wreed zoals het alleen in sprookjes kan zijn. De lichamelijk en psychologisch gekortwiekte Maleficent wordt een wraaklustig wezen, en jaren later zal zij, niet uitgenodigd op het feest bij de geboorte van koning Stefans dochtertje Aurora, een vloek over het kind uitspreken. Dan zijn we terug bij de tekenfilm uit 1959, waarvan de geschiedenis verder gevolgd wordt, maar niet helemaal gelijklopend. 



De rol van Maleficent is Angelina Jolie op het lijf geschreven. Om het plaatje visueel volledig te doen passen kreeg ze opgehoogde jukbeenderen, een neusknobbel en spits oplopende oortjes in silicone opgeplakt en speciaal beschilderde contactlenzen geplaatst. Daartoe zat ze wel elke opnamedag ’s ochtends vier uur lang in de make-upstoel.



MALIFICENT is af en toen ook grappig. Daarvoor zorgen onder meer de (uitstekend gecaste) onhandige drie goede feeën die Aurora tot haar 16de dienen op te voeden en Maleficents hulpje Diaval (uitstekende rol van Sam Riley) die van mens in raaf en andere gedaanten verandert. De film poogt de voorstelling van een strijd van Goed tegen Kwaad uit de tekenfilm te nuanceren en de drijfveren van de protagonisten psychologisch te duiden. De jongste kijkertjes zullen daar echter geen boodschap aan hebben. Positief is het ingehouden tempo waarmee het verhaal voortschrijdt om dan in een ultieme werveling van actiescènes naar de (alternatieve!) ontknoping te gaan. Hou ook maar je zakdoek klaar, want Maleficent meent het uiteindelijk goed met Aurora. Ondertussen hebben wij ook vastgesteld dat de nieuwbakken jonge prinsen de magische kunst kwijt zijn om met een “liefdevolle kus” een schijndode prinses weer tot leven te wekken.

Geschreven door LUK MENTEN

Maleficent

28/05/2014
Regisseur: 
Productiejaar: 
2014
Distributeur: 
Disney

Media: 

Trailer: 

freS1g3Knfg

onomatopee