The Man From U.N.C.L.E.

Deze update van de gelijknamige tv-reeks uit 1964-'68 is de prequel van wat een franchise moet worden. De zoveelste poging om iconen uit vervlogen tijden nieuw leven in te blazen? Guy Ritchie situeert deze spionagethriller in volle Koude Oorlog. Napoleon Solo wordt geïntroduceerd als een ex-marinier en kunstdief, gerekruteerd door de CIA. Hij wordt in Oost-Berlijn gedropt om Gaby, de dochter van een verdwenen kerngeleerde (‘Hitlers favoriete fysicus’), de muur over te smokkelen. Hierbij krijgt hij flink weerwerk van KGB-agent Kuryakin. Een oom van Gaby werkt echter voor een rijke Italiaanse familie in Rome, die door de geheime diensten ervan wordt verdacht een nucleair programma te ontwikkelen. De KGB en de CIA worden gedwongen samen te werken en Solo, Kuryakin en Gaby vertrekken op onderzoek naar de Italiaanse hoofdstad ...

Aan de basis van deze succesvolle tv-serie uit de jaren 60 lag onder anderen Ian '007' Fleming, die het personage van Napoleon Solo creëerde. Het feuilleton zou zelfs aanvankelijk Solo of Ian Fleming's Solo heten. Maar Fleming had de naam Solo toen al verkocht; de productie van de James Bondfilm Goldfinger (met een personage genaamd Solo) was toen volop aan de gang. Uiteindelijk werd toegelaten om het personage van Solo te behouden, wel moest er een andere titel gevonden worden.

Het is dan ook niet verrassend dat THE MAN FROM U.N.C.L.E. (zowel het tv-feuilleton als Ritchies film) een ferme scheut James Bond bevat. De eerste seizoenen van de tv-reeks oogden eerst nog als spionageverhalen. Tijdens het derde seizoen sloop meer ironie in de serie. Voor zijn verfilming heeft Ritchie de parodie behouden. THE MAN FROM U.N.C.L.E. lijkt soms meer op een komische actiefilm en modeshow (van sixties kledingmerken én van oogstrelende bolides onder meer) dan een rauwe spionagethriller. De regisseur van Lock, Stock and Two Smoking Barrels, Snatch en Sherlock Holmes houdt nu eenmaal van tongue-in-cheeckhumor en een speelse vertelstijl.

De actiescènes zijn bij momenten vrij onoverzichtelijk, toch is Ritchies neiging om absurditeiten aan zowel hilarische als frenetieke actie te koppelen geslaagd. Het is zuiver entertainment, maar of er ooit een tweede Man from United Network Command for Law and Enforcement komt, hangt af van de populariteit van deze filmversie.

The Man From U.N.C.L.E.

19/08/2015
2015