The Man Who Saved the World

Hoe vaak zag u al de apocalyps verijdeld? Net op tijd een aftelklok die stokt of de verlossende woorden via een rode telefoon… THE MAN WHO SAVED THE WORLD – publieksfavoriet op Docville – toont dat niet enkel fictieve rampenfilms een fascinatie hebben voor doemscenario’s. In 1983 was de Sovjetmilitair Stanislav Petrov namelijk echt ‘de man aan de knop’. Toen hij weigerde om de door computers gesignaleerde Amerikaanse raketaanval (een fout, zo bleek) te beantwoorden met atoomgeweld, spaarde hij miljoenen mensenlevens. Zo’n dertig jaar later is Petrov een nukkige, alcoholistische weduwnaar die in de knoop zit met zijn familie en liever geen “smerige journalisten” over de vloer krijgt.

Wat een personage, moet de Deense filmmaker Peter Anthony gedacht hebben. En dus liet hij Russische acteurs de cruciale beslissing naspelen en volgde hij Petrov naar de Verenigde Staten, waar de VN de ex-militair huldigde. Op die reis vertelt hij zijn verhaal aan een jonge tolk die haar gezel eerst maar een norse bruut vindt. Petrov schudt handjes met legendarisch nieuwsanker Walter Cronkite, Robert De Niro en Matt Damon. Al kent hij die laatste helemaal niet (“Is dat de zoon van De Niro?”). Hoogtepunt is de ontmoeting met zijn favoriete acteur, Kevin Costner. Gezwollen muziek poogt Costners loftuiting (“Ik speel vaak een held, maar deze man is er werkelijk een”) extra kracht bij te zetten.

Blijkbaar had Anthony onvoldoende vertrouwen in zijn protagonist en diens verhaal om ze zonder pathetische opsmuk op te voeren. Koos hij daarom voor Amerikaanse vedetten en nagespeelde scènes die een doorslagje zijn van zo vele ‘crisis in het controlecentrum’-films? Bovendien komen ook de wel met Petrov gefilmde scènes (eveneens gescript) vaak gekunsteld over. Gebruikt Anthony toch archiefbeelden, dan spreekt daaruit vooral een zucht naar sensatie. Bijvoorbeeld wanneer hij Petrovs afkeuring van atoomwapens koppelt aan schreeuwerige beelden van de WTC-aanslagen. Hierin barst de vernietigingsfetisj open die ook vele helden- en rampenfilms kenmerkt. Met die fictionele halfbroers deelt THE MAN WHO SAVED THE WORLD eveneens de potentiële uitweg aangeboden door het gezin. Ondertussen heeft de film echter grotendeels het vertrouwen verspeeld. Waardoor de poging om Petrovs heldenstatus op te poetsen haast een averechts effect heeft.

The Man Who Saved the World

07/10/2015
2014