Mandela: Long Walk to Freedom

Wie denkt dat alleen Morgan Freeman een waardige Nelson Mandela zou kunnen neerzetten, krijgt in MANDELA: LONG WALK TO FREEDOM lik op stuk. Idris Elba verrast immers vriend en vijand met zijn doorleefde interpretatie van de pas overleden Zuid-Afrikaanse antiapartheidsstrijder. Had het aan Freeman gelegen, dan was Mandela's autobiografie Long Walk to Freedom jaren geleden al verfilmd. De plannen werden echter bevroren om in 2009 samen met Clint Eastwood Invictus te maken, een atypische biopic over de vader van Zuid-Afrika. Atypisch omdat deze film vooral over rugby gaat, met Mandela en Zuid-Afrika toekijkend vanaf de zijlijn.

In Chadwicks film maakt sport plaats voor Mandela's leven en zijn tumultueuze relatie met Winnie. Daardoor is het de eerste film die de stempel biografie waard is, en dat zullen we geweten hebben. Genrevoorbeelden zoals Gandhi (1982) – Mandela’s grote voorbeeld overigens - zijn immers nooit ver weg. De invloed van de canonieke verfilming over Mahatma Gandhi toont zich vooral in het rechtlijnige scenario dat William Nicholson uit Mandela's 650 pagina’s dikke autobiografie destilleerde en tot een epische vertelling van 152 minuten kneedde.

MANDELA begint bij het begin, de jonge Madiba die een rite de passage-ritueel bij zijn stam doormaakt, om na een opsomming van de belangrijkste gebeurtenissen te eindigen bij de oude Mandela die President van Zuid-Afrika wordt. Het verhaal is bekend, dus waarom benaderen Chadwick en Nicholson het dan alsof het een spreekbeurt is? Het oubollige en slaafse karakter heeft al vele biografieën de nek om gewrongen. Gelukkig zorgen Idris Elba en Naomie Harris voor de nodige pit. In tegenstelling tot Freeman kan Idris Elba geen beroep doen op treffende gelijkenissen met Mandela.

Door andere manieren aan te boren zoals stembuigingen, accent en mimiek, weet Elba zich op geheel eigen wijze meester te maken van de oude, en meer nog, van de jonge Mandela. Naast deze persoonlijke en tijdloze vertolking van Elba schittert ook Naomie Harris als Winnie Mandela. Ondanks haar versnipperde schermtijd weet zij haar evolutie van gematigde tot radicale militante met geloofwaardige verbittering te brengen. Deze verrassend sterke hoofdpersonages geven de ouderwetse biografie genoeg cachet om nog jaren mee te gaan. Ook buiten de lessen geschiedenis.

Geschreven door JOHANNES DE BREUKER

Mandela: Long Walk to Freedom

18/12/2013