Mandy

Maandelijks duikelt Film Fest Gent onder de naam One Shot Cinema een recente onverdeelde film op om bij haar partner Sphinx voor te stellen. En zo krijgt MANDY alsnog het hem toekomende Belgische gloriemoment. Bij de vertoning vanavond om 20u zorgen artistiek directeur van FFG Patrick Duynslaegher en actrice Line Pillet voor duiding.

Elke generatie heeft recht op haar cultfilm. Wat Darren Aronofsky’s Pi (1998) was rond de eeuwwisseling wordt MANDY misschien wel voor een nieuwe lichting filmliefhebbers, die het bioscoopscherm niet langer als het voornaamste kijkkanaal beschouwen. Deze volstrekt unieke, relatief kleinschalige productie zou eerst een day & date-release krijgen (simultane distributie via bioscoop, streaming en dvd/blu-ray), maar maakte dan zoveel reacties los in het festivalcircuit dat ze alsnog op de klassieke manier wordt uitgebracht in almaar meer landen. De film begint als een psychedelisch sprookje en slaat dan om in een geschift wraakdrama met elementen van bodyhorror.

Ergens in de Verenigde Staten, begin jaren 80. In een afgelegen bos leidt houthakker Red (nomen est omen) een rustig leven met zijn artistieke vriendin Mandy. Als zij in handen valt van een hippiesekte geleid door een demonische narcist zint Red op wraak, waarna zich een infernale geweldspiraal ontspint. De plot mag dan vrij simpel zijn, de manier waarop hij wordt verteld is dat allerminst. MANDY combineert de rauwe energie van een B-film met de vormelijke verfijning en het oog voor detail van de beste auteurscinema. Het uitzinnige geweld, ver voorbij de pijngrens, wordt gepresenteerd met een laconiek gevoel voor gitzwarte humor. De Waalse locaties zien er door het gebruik van kleurenfilters postapocalyptisch uit. De film baadt in een toxisch bad van karmijnrood, purper en magenta, wat in combinatie met de veelal nachtelijke scènes resulteert in een bepaald helse kijkervaring. Het onheilspellende klankontwerp wordt aangevuld met de muziek van Jóhann Jóhannsson, vol dreunende heavymetalgitaren en spookachtige synthgordijnen. Nicolas Cage, vaak in allerlei commerciële rotzooi te zien, toont zich nog eens van zijn beste zijde als de moegetergde protagonist die uit liefde voor het titelpersonage letterlijk tot op het bot gaat. Ondanks het evidente meesterschap is MANDY gek genoeg pas de tweede film van de Italiaans-Canadese cineast Panos Cosmatos, zoon van George P. Cosmatos (Tombstone, Rambo: First Blood Part II, The Cassandra Crossing).

Vanavond en op 29/11 bij Sphinx Cinema. Tickets kan je hier kopen.

Meer reviews vind je maandelijks in print, te bestellen via info@filmmagie.be, te koop bij een van de verkooppunten of maandelijks in je bus met een abonnement.

Mandy