Marguerite

Veel mensen zullen er in België niet van wakker gelegen hebben, maar actrice Catherine Frot heeft een sabbat van drie jaar genomen voor ze in grote doen terugkeerde voor deze fictieve biopic. Frot viel vooral op met haar verfijnde vertolking in La tourneuse des pages, maar je zou haar comeback in de eerste plaats als motivatie moeten gebruiken om de trilogie van Lucas Belvaux opnieuw te ontdekken, waarin onze landgenoot op meesterlijke wijze een spitante tranche de vie schetst vanuit het standpunt van drie verschillende personages (“Cavale”, “Un couple épatant” en “Après la vie”, 2002).

MARGUERITE is een bitterzoete komedie zoals alleen Fransen die kunnen maken: navelstaarderig, met onnodige grandeur en veel, zeer veel gepraat. Maar ook vakkundig gemaakt en gelardeerd met pijnlijk accurate psychologische en filosofische bespiegelingen. Frot imponeert als gefortuneerde vrouw die dweept met opera en haar omgeving op feestjes graag onderhoudt met uitvoeringen van haar favoriete aria’s. Alleen zingt ze zo vals als een kat, een detail dat haar familie en vrienden met plezier met de mantel der liefde bedekken. Wanneer ze beslist om haar geld te investeren in een carrière als zangeres, komen de dilemma’s boven water: moeten haar naasten haar de waarheid vertellen, haar droom doorprikken en hun eigen huichelarij toegeven, of spelen ze het spel verder, goed beseffend dat deze dame door hun medeplichtigheid een zeer pijnlijke afgang tegemoet gaat?

In een meer bescheiden vorm komen we dit soort situatie allemaal wel eens tegen. Net dat maakt Xavier Giannoli’s (Les corps impatients) nieuwe langspeelfilm een mooie belevenis. Als je door de overdreven ambitieuze schaal van de film heen kijkt, zie je een oprechte filering van een heel menselijke situatie. En Frot is de ideale actrice om het herkenbare te behouden en tegelijk uit te vergroten tot de cabareteske schaal waar de Fransen zo van houden. Voor de liefhebbers.

Marguerite

16/09/2015
2015