Marlina the Murderer in Four Acts

Recent zorgden 'Lean on Pete', 'Hostiles' en 'The Rider' nog voor een actuele invulling van de Amerikaanse western. MARLINA THE MURDERER IN FOUR ACTS uit Indonesië bewijst dat het genre zich ook goed leent voor niet-westerse verhalen.

De titel geeft het al aan: de jonge weduwe Marlina laat zich niet zomaar kisten. Zonder veel woorden maar met koele vastberadenheid houdt ze zich staande tussen een bende grijpgrage dieven en verkrachters terwijl haar overleden man gemummificeerd in de hoek van hun woonkamer zit. Anders dan ‘The Bride’ (Uma Thurman) in Kill Bill moet Marlina geen aartsmoeilijke training doorstaan om zich te kunnen opwerpen als wraakengel. Jarenlang leven in een door manifest machismo geregeerde samenleving blijkt ruimschoots voldoende. Een handige hoofdstukstructuur heeft MARLINA THE MURDERER IN FOUR ACTS wel gemeen met Tarantino’s wraakfantasie, net als een ironische toon die het werkelijk macabere overvleugelt.

De Indonesische filmmaker Mouly Surya stuurt haar hoofdpersonage, gebaseerd op een idee van haar collega-filmmaker Garin Nugroho, op een zoektocht naar gerechtigheid en bevrijding. Onderweg door weidse zandvlakten naar het politiestation om aangifte te doen van de diefstal en verkrachting ontmoet Marlina haar hoogzwangere vriendin Novi en een oudere dame op weg naar het huwelijk van een neef. Het afgehakte hoofd dat Marlina bij zich heeft baart hen duidelijk minder zorgen dan hun respectievelijke doelen, waarvoor ze nog wel even de onwillige domheid van enkele mannen moeten overwinnen. Het mannelijke onverstand manifesteert zich niet alleen onderweg, ook de agent van dienst blinkt niet bepaald uit in empathie of intelligentie wanneer Marlina haar aangifte doet. Hij hecht er simpelweg geen geloof aan. Het gebrek aan geschikte procedures om Marlina te hulp te staan wijst erop dat de politie eigenlijk mee stapt in de kwalijke woorden van de bendeleider (“Vrouwen houden ervan om het slachtoffer te spelen”). Daar neemt MARLINA THE MURDERER IN FOUR ACTS nog het duidelijkst een actuele stelling in. Verder regeert in de gezapige vertelling met geweldsuitbarstingen een associatieve, symbolische logica die de nadruk legt op het afsluiten van oud leven en het beginnen van nieuw leven. Surya kleurt haar film met de lokale cultuur van het eiland Sumba (bijvoorbeeld referenties aan animisme en een plaatselijk lied gebracht op een snaarinstrument) en koppelt dat aan een Morricone-achtige soundtrack en een precieze fotografie van magnifieke landschappen en schaduwrijke interieurs. In die binnenopnamen spelen zich de sterkste scènes af, waarin Surya toont hoe nieuw en oud leven naast elkaar bestaan, zolang de doden maar hun juiste plaats kunnen krijgen en ook verlopen ideeën tijdig worden begraven.

Lees in Filmmagie 686 het interview met filmmaker Mouly Surya.

Vertoningen: cinenews.beMeer reviews vind je maandelijks in print, te bestellen via info@filmmagie.be, te koop bij een van de verkooppunten of maandelijks in uw bus met een abonnement.

Marlina the Murderer in Four Acts