Marriage Story

“Happy people have no stories”, zongen de Ierse punkrockers van Therapy? in de nineties. Hun rauwe directheid ligt ver van cineast Noah Baumbach, wel hebben zijn personages verhalen, veel verhalen. Vaak zijn ze praatjesmakers die hun onzekerheden en neuroses verpakken in een oeverloze, ironische woordenstroom. Clever en bijdehand. Altijd het gepaste antwoord klaar, ook als dat eigenlijk hoogst ongepast is.

Vanaf doorbraakfilm The Squid and the Whale zijn de hoofdpersonages uit de bekendste films van Baumbach afgeborstelde New Yorkers: grootstedelijke hipsters en intellectuelen op het clichématige af. MARRIAGE STORY speelt het idee ‘New York’ uit door er Los Angeles tegenover te plaatsen (“In L.A. is er ruimte”, klinkt de running joke). Big Apple-cineast Baumbach kan zo de draak steken met de oppervlakkige engelenstad … en haar dure echtscheidingsadvocaten. Nicole keert immers terug naar haar roots aan de Oostkust om de scheiding met Charlie in gang te zetten. Charlie en Nicole zijn allebei verhalenmakers: hij is een up-and-coming theaterregisseur, zij een actrice die haar populariteitspiek in Californië heeft ingeruild voor een rol als muze op de planken van avant-gardetheaters in New York. In het eerste van een reeks straffe momenten opent Baumbach zijn scheidingssaga met hun verklaringen bij een huwelijksconsulent. Ze beschrijven elkaars goede kanten en komen tot zo’n radicaal geïdealiseerde opsomming dat er wel een koude douche moet volgen. De plek die ze innemen in elkaars verhaal gaat hen dwarszitten en als vervolgens hun advocaten beginnen te spinnen, gaat de chaos regeren. Ze worden personages in elkaars verwijten. De advocaten zorgen voor alibi’s en tegenverhalen, tot de bijna ex-partners er dol van worden. Het meest vileine getouwtrek gaat dan nog om hun achtjarige zoontje.

De personages van geboren New Yorker Baumbach liggen dicht bij hemzelf. Ze zijn met hem meegegroeid: in debuut Kicking and Screaming uit 1995 kletsen net afgestudeerde collegelui zich een omweg naar een onduidelijke toekomst. Ondertussen hebben ze op middelbare leeftijd kunnen terugblikken op gemiste kansen (While We're Young) en getracht decennialang aanslepende familievetes te beslechten (The Meyerowitz Stories). Vijftien jaar nadat twee tienerjongens in het autobiografisch geïnspireerde The Squid and the Whale hun ouders uit elkaar zagen gaan, legt Baumbach de scheiding nu op de rooster vanuit het perspectief van een koppel. Waar hij in eerdere films een slag om de arm hield, tempert de cineast-scenarist nu de hipsterironie en geeft hij zijn personages een waarachtige kwetsbaarheid.

Franjeloos gefilmd laat MARRIAGE STORY aanvoelen hoe echtscheidingsprocedures bijna automatisch uitmonden in een vechtscheiding. Dat culmineert in een onthutsende scène waarin Nicole en Charlie alle door de advocaten klaargestoomde verwijten met het nodige vitriool op elkaar afvuren. Het is een van de weinige momenten waarop Baumbach de klassieke, stabiele cameravoering opgeeft en voor extreme close-ups kiest. Tijdens de ruzie gaat de intensiteit van MARRIAGE STORY door het dak. Het besef dat hun liefde voor elkaar het niet haalt, slaat om in rancune, vergiftigd als ze zijn door twee advocaten/professionele ruziestokers (Laura Dern en Ray Liotta). Even aangrijpend, maar meer ingetogen en met een stem die trilt van woede en verdriet, croont Charlie de song ‘Being Alive’ uit Stephen Sondheims musical Company. Uit datzelfde relatiefresco zingt Nicole ‘You Could Drive a Person Crazy’. Twee antwoorden op vragen die ze niet meer aan elkaar kunnen stellen. Adam Driver maakt indruk, ook in andere scènes, en Scarlett Johansson heeft na enkele castingcontroverses en verschijningen in superheldenfilms eindelijk weer een sterke dramatische rol te pakken. Hun personages proberen een einde te vinden voor het verhaal dat ze samen aan het schrijven waren. Hun relatie is uitverteld, Baumbach is dat duidelijk niet, in de film die de broodnodige energie injecteert in zijn oeuvre.

Marriage Story

27/11/2019
2019