The Martian

Ridley Scott laat THE MARTIAN beginnen met de sterren in de ruimte. Op de soundtrack een begintune die verdacht veel op die van Alien lijkt. Zoals de titel al laat vermoeden, draait alles in de film om een bewoner van de planeet Mars. Geen groen ventje, wel Matt Damon als astronaut Mark Watney. Door zijn teamgenoten werd hij tijdens een helse storm voor dood op Mars achtergelaten. Hij overleefde echter zowel de storm als een staaf in zijn abdomen – die hem het leven redde. Maar kan Mark vijf jaar op Mars overleven? Want dat is de tijd die de NASA uittrekt om een nieuwe expeditie naar de rode planeet te sturen. Heeft hij genoeg eten, zuurstof en drank? En kan het materiaal van de NASA het grillige weer van de planeet aan?

THE MARTIAN is een film over ‘verstandig’ overleven. Het komt erop neer niet in paniek te raken, wel na te denken en probleem na probleem op te lossen. Bovendien is Mark een botanist én beschikt hij over een groot relativeringsvermogen. Aan humor dus geen gebrek, zo laat hij zich bijvoorbeeld ontvallen dat hij eerder zal sterven van de verzameling seventies discohits die zijn kapitein op haar iTunes achtergelaten heeft dan van honger en dorst. Scott laat er van bij de aanvang geen gras over groeien. Hij introduceert kort de personages, laat dan de windhozen los en creëert zo een fijne spanningsboog die de kijker meteen bij het gebeuren betrekt.

Maar in tegenstelling tot de gemiddelde avonturenfilm behoort THE MARTIAN tot een cultgenre dat in de VS als nerd thriller heet omdat de techneut, de wetenschapper, de geek centraal staat en geen dubbelgespierde held. In plaats van met wapens wordt de strijd aangegaan met computers, berekeningen, kennis, gezond verstand en vernuft. Klinkt saai, zeg je? De cineast van onder meer Alien, Blade Runner, Thelma & Louise, Gladiator, Prometheus, The Counselor en Exodus maakt van een shot waarin iemand met de muis klikt al een opwindende scène. Dus neen, THE MARTIAN houdt je ruim twee uur lang in spanning.

Natuurlijk ontbreekt het niet aan vreugdekreten en durft de soundtrack wel eens een triomfroffel te veel aan te slaan. Dat is nu eenmaal eigen aan het genre. Toch overdrijft Scott niet; zijn survival of the fittest laat wel degelijk een frisse wind waaien door een genre dat bijwijlen uitgeteld lijkt.

Geschreven door PIET GOETHALS

The Martian

07/10/2015
Regisseur: 
Genre: 
Productiejaar: 
2015
Distributeur: 
Fox

Media: 

onomatopee