Marvel's The Avengers

“Avengers assemble!" Als de vijand vilein genoeg is, zetten superhelden hun geschillen opzij om samen het Kwaad te vergelden. Dat Marvel Studios deze film al jaren hypet, helpt natuurlijk ook.

Na films met Iron Man, Hulk, Thor en Captain America keken fans smachtend uit naar het onvermijdelijke moment waarop de superhelden ook in de bioscoop samen ten strijde zouden trekken. De promotiemachine pookte het vuur nog wat aan: exclusieve beelden! Na 15 jaar nieuwe single grungeband Soundgarden! Eindelijk, een trailer!! La Scarlett zonder slipje!!! En dan zijn ze daar, de Avengers, in een regie van Joss Whedon. Hij verwierf zelf een cultstatus met de televisieseries Buffy the Vampire Slayer en Firefly, is actief als ‘script doctor’ en begeeft zich alsmaar meer op het gladde Hollywood-ijs. Zijn debuut als filmregisseur, Serenity (2005), breide een vervolg aan de stopgezette ‘western in de ruimte’-serie Firefly. Hij schreef ook het spel met horrorgenres Cabin in the Woods, nu in de bioscoop. Whedon heeft dus een zwak voor genreproducten met een twist. Maar in THE AVENGERS blijft die twist uit. Er is het vertrouwde gestoei met conservatief gedachtegoed. Stoere helden staren stoïcijns naar de einder en debiteren hun punchline. De special effects-afdeling mag zich uitleven in buitelpartijen hoog in de lucht en vernietigingen allerlei. Overgiet dat alles met een dosis halfhartige ironie, braaf genoeg om niemand voor het hoofd te stoten. Volgens producent Jeremy Latcham, een van de mensen die de ontwikkeling van het Marvel Cinematic Universe bestiert, draait het om de vraag: ‘Hoe laten we de filmische wereld die we hebben gecreëerd renderen? Hoe geven we de fans van de films wat ze willen, terwijl we ook de stripfans tevreden stellen?’ De commerciële logica regeert, al is dat geen verrassing. THE AVENGERS speelt op veilig: elke held zijn gloriemoment, netjes getimed zodat elke ster even lang kan schitteren. De film dolt luchthartig met een bedrieglijke wapenwedloop, eugenetica, religieuze suprematisme en een ‘wij tegen zij’-verhaal. Altijd met een ironische slag om de arm. Dat is de aard van het beestje, maar ook binnen die vertrouwde grenzen van de superheldenfilm gaat THE AVENGERS zo behoudsgezind te werk dat je zelfs met haviksogen geen frisse aanpak spot.

Geschreven door BJORN GABRIëLS

Marvel's The Avengers

25/04/2012