Mary Poppins Returns

Over de decennia heen raakten verschillende generaties kinderen betoverd door de magische Mary Poppins, die kamers opruimt met een eenvoudige vingerknip en in krijttekeningen springt naar betoverende oorden. Disney produceert nostalgische remakes bij de vleet, maar het is ontzettend riskant om de legendarische nanny opnieuw tot leven te brengen: er is namelijk níémand die Julie Andrews in de titelrol kan overtreffen.

Gelukkig weet Emily Blunt haar nieuwe publiek om de vinger te winden met haar eigen versie van Mary Poppins. De verwachtingen voor MARY POPPINS RETURNS waren hooggespannen, maar gelukkig word je dus nergens geconfronteerd met een pijnlijke Julie Andrews-imitatie. Ook Lin-Manuel Miranda is een waardige opvolger van Dick Van Dyke, al doen zijn snelle strofes soms meer denken aan zijn Broadwaymusical Hamilton dan aan de goedlachse schoorsteenveger Bert.

Bob Marshall (Chicago, Memoirs of a Geisha) kiest voor een opmerkelijke mix van oud en nieuw: hij hergebruikt de 2D-animatie gecombineerd met live-action die je ook in de versie van 1964 zag, maar dan samen met moderne CGI-technieken en in een veel snellere montage. Het is nu eenmaal zo dat films nu meer shots per minuut bevatten dan in de jaren 60, al verwacht je dat niet bij een film over Mary Poppins. Elke doorwinterde Poppins-fan herkent ongetwijfeld de vele knipogen en verwijzingen naar de originele musical die niet alleen in de beeldvoering en in het script ingebed zijn, maar ook in de soundtrack. Elke muzikale scène uit 1964 heeft in MARY POPPINS RETURNS een nieuw jasje gekregen: de nummers zijn niet hetzelfde, maar baden wel in dezelfde sfeer en zijn tot in hun zachtste noten een verwijzing naar hun voorgangers. Zo is ‘Can You Imagine That’ een duidelijke knipoog naar ‘A Spoonful of Sugar’ en verwijst ‘Trip a Little Light Fantastic’ naar ‘Chim Chim Cheree’.

MARY POPPINS RETURNS is practically perfect in every way: ergens weet je al op voorhand dat de film nooit aan zijn voorganger kan tippen. Toch doet Poppins je weer voelen als een kind en blaast ze magie in dagelijkse dingen, waardoor deze warme familiefilm je even laat ontsnappen aan de realiteit.

Vertoningen: Cinenews.be. Meer reviews vind je maandelijks in print, te bestellen via info@filmmagie.be, te koop bij een van de verkooppunten of maandelijks in je bus met een abonnement.

Geschreven door ELINE VAN HOOYDONCK

Mary Poppins Returns