Mechanic: Resurrection

Vijf jaar geleden kroop testosteronbom en autodidactische stuntman Jason "The Stath" Statham in de huid van de professionele huurdoder Arthur Bishop in The Mechanic. Die losse remake van de gelijknamige film uit 1972 van Death Wish-regisseur Michael Winner behield naast de titel en de twee hoofdpersonages zo goed als niets van het origineel. De reacties waren lauw, al gaven enkele door Simon West geregisseerde actiescènes de film nog enige visuele charme. Niet geheel verrassend – want er werd al naar geknipoogd in het open einde van The Mechanic – is er nu een sequel. Bishop dacht dat hij afscheid genomen had van zijn moorddadige verleden, zeker nadat hij zijn eigen dood in scène had gezet. Zijn specialiteit was dan ook het orchestreren van moordaanslagen om die op een ongeval te doen lijken. Zoals op een bepaald moment ook Mission Impossible-gewijs gedemonstreerd wordt in MECHANIC: RESURRECTION, wanneer Bishop in Australië ondersteboven bengelend aan het glazen zwembad van een luxepenthouse ervoor zorgt dat de zwembadgast van de wolkenkrabber in kwestie honderden meters naar beneden stort. Wanneer Bishops vriendin Gina gekidnapt wordt door zijn grootste vijand, ziet hij zich gedwongen om weer in actie te schieten. Hij krijgt een deadline om drie zo goed als onmogelijke huurmoorden te plegen in ruil voor Gina’s vrijheid. Wat volgt is een trip om de halve wereld, waarin “The Stath” als een kruising tussen een superheld en een eendimensionaal videogamepersonage mensen op allerlei manieren om het hoekje brengt. Bloederige handgevechten, explosies, wapengekletter, achtervolgingen: dat soort zaken. Tommy Lee Jones duikt naar het einde toe op als een van de meest memorabele personages in de film, en zorgt met zijn gelaten reacties en rocksterachtige hippielook voor enige zelfrelativerende humor. Het overgrote deel van de film is echter een aaneenschakeling van scènes die geïnspireerd zijn op fragmenten uit zowel The Transporter- als The Expendables-serie. De originaliteit die op zich in de eerste film al een beetje zoek was, heeft hier nog verder plaats geruimd voor extra bombast, snedigere montages, handgeschoten beelden en meer actie. Enkel een smaakbaar tussendoortje voor liefhebbers van actiefilms die dictatoriaal gestuurd worden door stunt- en vliegwerk.

Geschreven door DIMITRI DEWEVER

Mechanic: Resurrection

31/08/2016