Meester Kikker

Er zijn nog zekerheden, zeker in de wereld van de kinderfilm. MEESTER KIKKER gaat simpelweg over een meester die nu en dan in een kikker verandert. Vaak tegen wil en dank en op de meest ongepaste momenten. Iemand hoeft nog maar te praten over een kikker, en meester Frans (met zichtbaar plezier vertolkt door Jeroen Spitzenberger) voelt al een oncontroleerbare drang opkomen. Met de transformatie wordt slim omgesprongen; het lukt om zonder al te veel special effects, die vaak de illusie doorbreken, over te gaan van Frans tot een echte kikker. Met het idee van de kikker valt veel te doen: de meester eet vliegen, zit in de beek, neemt het op tegen een ooievaar – hij beweert te zijn aangevallen door een ooievaar – en reist mee in de rugzak van hoofdpersonage Sita (jong talent Yenthe Bos).

In deze vrolijke avonturenfilm kan je het groene lentegevoel bijna ruiken. Je komt terecht in een idyllische kinderwereld waar de meester zijn leerlingen geheimen toevertrouwt en hen achterop de fiets meeneemt (of is dat altijd zo in Nederland?), waar de kuikentjes op je schoot komen zitten, en je je mama helpt bij het bakken van koekjes. En toch, zonder conflict geen interessante film … Sita, avontuurlijk en soms iets té slim, moet wel erg hard aandringend om die koekjes, maar vooral om aandacht. Haar moeder baat een dierenasiel uit, en spendeert meer tijd aan de dieren dan aan haar dochter. Die thematiek zat niet in het van 2001 daterende boek van de populaire jeugdauteur Paul van Loon (ook de schrijver van De Griezelbus), waarvan de film een adaptatie is. Daarin gaat het vooral over het beschermen van dieren, wat in de film ook een belangrijk thema is.

MEESTER KIKKER van de Nederlandse theater-, tv- en filmregisseur Anna van der Heide (Brammetje Baas) heeft alles in huis om een klassieker te worden in het genre van de kinderfilm. Een eenvoudig, boeiend, fantasierijk en mooi verteld verhaal met humor en kleurrijke, modern aanvoelende beelden. Het tempo zit goed, en er is genoeg magie en spanning om de interesse – ja, ook die van de volwassenen – vast te houden.

En wat de kijkervaring voor volwassenen betreft: met wat geluk kijk je naar de film met nostalgische gevoelens over de eigen kindertijd. Voor de rest krijg je ook als boodschap mee: bak af en toe koekjes met je kinderen. Of een iets gemakkelijker alternatief: kijk samen naar MEESTER KIKKER.

Geschreven door CHARLOTTE TIMMERMANS

Meester Kikker

24/08/2016