Melody

Er zit muziek in MELODY, een aangrijpend verhaal over de dromen van twee vrouwen die versmelten tot één.

Dakloos, maar met een flair voor haartooi droomt de Parisienne Melody van een eigen kapsalon. Ze heeft al een locatie op het oog, de eigenaar wil het nu verkopen maar het ontbreekt Melody alsnog aan de nodige centen. Aan de overkant van het water droomt Emily van een kind. Alleenstaand en door kanker getroffen gaat de Britse op zoek naar een draagmoeder – in vele landen een illegale praktijk. Na het overeenkomen van de prijs “verhuurt” Melody zich en trekt ze negen maanden bij Emily in. Maar dan slaat de twijfel toe: zou Melody – zelf een vondelinge – haar kind willen afstaan? Is het wel haar kind? En wat is het beste voor het kind: een rijke moeder met gezondheidsproblemen of een gezonde moeder zonder geld? Beide vrouwen worstelen met tal van vragen; amper negen maanden hebben ze de tijd de tijd om er samen uit te raken.

De Belgische filmmaker Bernard Bellefroid haalde met zijn eerste, zeer verdienstelijke langspeelfilm La Régate (2009) zowel de Prix du Jury junior als de Prix du Public binnen op het FIFF in Namur. Met MELODY zet hij zijn opwaartse tred als realistisch-dramatisch filmer verder. Niet alleen inhoudelijk steekt hij het water over – met een ijzersterke performance van de Australische Blake als de Britse Emily – ook wat distributie betreft overstijgt hij grenzen. Nog voor de première in eigen land werd zijn tweede trefzekere drama in Montréal al bekroond met een speciale vermelding van de Oecumenische Jury en wonnen beide hoofdrolspeelsters – Blake én Debay – ex aequo de prijs voor Beste Actrice. Vooral de uitgebalanceerde mix van sterkte en breekbaarheid verleent de film kracht.

De fysiek sterke, maar emotioneel breekbare Melody vormt de perfecte tegenpool voor de emotioneel geharde, maar fysiek verzwakte Emily. De ene vrouw wil wat graag een moeder hebben, de andere wil koste wat het kost moeder zijn. De naakte beeldregie en doffe kleurenpaletten van David Williamson, bekend van I’m the Same, I’m an Other van Caroline Strubbe, bieden hier een mooie ondersteuning van de harde realiteit waarmee de vrouwen worden geconfronteerd. MELODY raakt dus de juiste snaar.

Geschreven door ELINE DURT

Melody

25/03/2015