Men in Black International

“Here come the Men in Black, galaxy defenders ...”. De iconische Will Smith/Tommy Lee Jones-tandem is niet terug van weggeweest. Graag zagen we een nieuwe garde, inclusief een woman in black, de fakkel overnemen, maar daarvoor is MIB #4 bijlange niet scherp genoeg.

Agenten Jay en Kay ruimen in deze vierde Men in Black-film plaats voor een kersvers heldenduo. Na hun opwarmertje in Thor: Ragnarok delen Chris Hemsworth en Tessa Thompson – die u misschien ook kent van rollen in Annihilation en de Westworld-serie – opnieuw het scherm. Zij het dan met iets minder natuurlijke schwung en verbale scherpheid. Het verhaal gaat als volgt: meer dan twintig jaar na een traumatische jeugdervaring met aliens, haar ouders en Men in Black-agenten ontdekt Molly Wright het MIB-hoofdkantoor. Als agent op proef wordt ze vervolgens naar Londen gestuurd, waar ze de partner wordt van agent M. Ze vallen ten prooi aan een buitenaardse tweeling die van gedaante kan wisselen (het Franse dansduo Les Twins), krijgen een mysterieus kristal in handen, vermoeden een verrader binnen de MIB-rangen en moeten terloops de wereld redden. Verstand op nul, instappen en je laten meevoeren door deze popcorn-rollercoaster zou je denken. Dat werkt slechts gedeeltelijk. Ja, er passeren een aantal geestige kwinkslagen met knipogen naar onze populaire cultuur (muziek, films) alsook enkele fijne actiemomenten de revue. Maar alles blijft veel te oppervlakkig en emotieloos.

De schermmagie tussen de twee hoofdfiguren – die wél aanwezig was bij Thor: Ragnarok – is in MEN IN BLACK: INTERNATIONAL compleet zoek. Het verhaal focust ook te lang op zinloze nevenpersonages en subplots, en springt onnodig tussen internationale locaties. De CGI-effecten vormen een mix tussen virtuoos schermgegoochel en slordig uitgevoerde videogamebeelden. Regisseur F. Gary Gray (Straight Outta Compton, The Fate of the Furious …) slaagt er nog nipt in om dit geheel van losse elementen met de nodige visuele lijm aan elkaar te kleven. Dat is, gezien de onoriginele ingrediënten die meestal naar andere – en betere – films refereren, absoluut een fraaie prestatie. Maar het is niet voldoende om deze bioscoopervaring aan te kunnen raden. Zelfs MIB-fans van het eerste uur zullen allicht een aantal malen met de ogen rollen.

Geschreven door DIMITRI DEWEVER

Men in Black International

19/07/2019