Metallica Through the Never

Neemt ’s werelds beroemdste metalband revanche voor de ontnuchterende documentaire Some kind of Monster uit 2004? Deze inzage in het tot stand komen van het Metallica-album St. Anger draaide op een lange therapiesessie uit, waarin het monster uit de titel bezit had genomen van de depressieve leden van de groep. Hervallen in dat zwakke moment was duidelijk geen optie; van de eerste tot de laatste seconde is Through the Never georkestreerd door een groep die zijn legendarische status koestert.

De headbangende hoofden van de fans van het eerste uur zijn al een decennium lang veroordeeld tot een verslagen nee-schudden bij het aanzien van de onlesbare dorst naar roem en succes van hun vroegere idolen. Deze film moet in die evolutie een nieuw dieptepunt zijn. Wie kickt op indrukwekkende concertshows is dan weer wel aan het juiste adres; het hightech podiumspektakel is ronduit overrompelend. Bovendien staat er een gedreven horrorregisseur achter de camera (Nimród Antal, van films zoals Predators en Kontroll), die perfect de gitzwarte doemsfeer weet op te roepen waarin de groep zich hult. Dat apocalyptische gevoel wordt tot een wereldbeeld opgeblazen door een fictieverhaal doorheen de concertbeelden te weven, waarin een roadie van het kwartet allerlei duistere en larger-than-life personages in de stad ontmoet tijdens het concert.

Dat flitsende flutverhaaltje is ongetwijfeld bedoeld om de film boven het concertgegeven uit te tillen, maar verlaagt hem in feite tot een infantiele vertoning vol gothic puberfilosofie. Anders gezegd, de midlife crisissen waarin de groepsleden verkeren, vallen even helder af te lezen tussen de regels van het megalomane spektakel dan uit de Monster-documentaire. Te meer daar het concert zelf niet veel meer voorstelt dan een routineus gebrachte best of-playlist. Alle respect voor het professionalisme waarmee deze groep zichzelf aan de top van de muziekwereld weet te handhaven, maar voor de meerwaardezoeker – zowel filmisch als muzikaal - is deze concertfilm weinig revelerend.

Metallica Through the Never

09/10/2013
2013