Michael Kohlhaas

Als het rechtssysteem faalt, hoe fanatiek mag een individu dan zelf gerechtigheid nastreven? Zijn er misdaden die niet kunnen of mogen vergeven worden?

Deze vragen zijn het uitgangspunt van MICHAEL KOHLHAAS. Kohlhaas, het prototype van de integere held, is fanatiek naar gerechtigheid op zoek. Op het landgoed van jonker von Tronka wordt paardenkoopman Kohlhaas het slachtoffer van machtsmisbruik; hij moet twee paarden achterlaten als tol. Bij zijn terugkeer zijn de dieren ondervoed en werd zijn knecht mishandeld. Kohlhaas dient klacht in maar die wordt verworpen door von Tronka’s adellijke relaties. Wanneer Kohlhaas’ vrouw een poging doet om te bemiddelen, raakt ze zwaargewond en sterft. Kohlhaas gaat nu irrationeel op zoek naar wraak en leidt de opstand tegen het gezag.

In 1969 reeds verfilmde Volker Schlondorff Michael Kohlhaas al met David Warner en Anna Karina. Hij begon zijn generiek met nieuwsberichten over studentenopstanden en verwijzingen naar Vietnam. Het verhaal van de rebelse 16de eeuwse paardenhandelaar uit de beroemde roman van Heinrich von Kleist staat immers als symbool voor elke revolte tegen onrecht. Die revolte neemt bij von Kleist kafkaiaanse proporties aan; zo absurd zelfs dat de dag van Kohlhaas’ uiteindelijke legale overwinning ook de dag van zijn executie wordt. Het hoofdthema van Michael Kohlhaas, Kafka’s lievelingsroman, heeft vele westerns geïnspireerd en heel wat filmhelden vonden zich in de ‘oog om oog’ theorie van Kohlhaas terug: Charles Bronson in Death Wish (1974) en Russell Crowe in Gladiator (2000). Mel Gibson twee keer zelfs: als William Wallace in Braveheart (1995) en als Max Rockatansky in Mad Max.

Filmregisseur Arnaud des Pallières situeert het tijdloze onderwerp in de Franse Cevennen en de Deen Mads Mikkelsen vertolkt de charismatische rebel. De film moet het vooral hebben van het barre landschap en de granieten kop van Mikkelsen. Echt poëtisch wordt het pas op het einde wanneer cineast des Pallieres een waardige variant vindt voor Volker Schlöndorffs finale: twee vrij galopperende paarden. De Zwitser David Bennent, Oskarchen uit Blechtrommel (1979), speelt de rol van Kohlhaas’ knecht, de Duitser Bruno Ganz is de gouverneur en de Fransman Denis Lavant is de gereformeerde theoloog. Luther in de roman van von Kleist!

(Het eerder gepubliceerde interview met de regisseur kan u hier terugvinden)

Geschreven door KAREL DEBURCHGRAVE

Michael Kohlhaas