Midsommar

Op veel vlakken oogt Ari Asters nieuwe oefening in het horrorgenre toegankelijker dan zijn veelgeprezen voorganger ‘Hereditary’. Met gemakkelijk leesbare hoofdpersonages en een meer verhalende opbouw zet Aster de kijker echter kordaat op het verkeerde been. Dit is een film die gedoemd is om door een groot deel van het publiek uitgespuwd te worden.

Als je clichématige nerds loslaat in een potentieel vijandige omgeving, dan zet je de lijnen uit voor een wij-tegen-zijsituatie met bijbehorende verwachtingen. Als je vervolgens die zelf opgebouwde verwachting met sardonisch sarcasme ondergraaft door gore scènes op foute momenten in te lassen en door oprechte emoties te counteren met cartooneske orgieën, dan jaag je de kijker tegen je in het harnas. De intense proloog van MIDSOMMAR zet de toon voor een karaktergedreven thriller die zich laat lezen als de volwassenwording van de 32-jarige regisseur. Strak en genadeloos bouwt Aster een dramatische situatie op die de hoofdpersonages situeert: tiener Dani wordt geconfronteerd met een traumatiserend verlies en kan enkel terecht bij haar weinig geëngageerde lief Christian, die net voor het drama op het punt stond haar te dumpen. Dani is het genereuze type dat de schuld altijd bij zichzelf legt en niet inziet welke fout ze maakt door zichzelf uit te nodigen op een jongenstrip naar Zweden met Christian en zijn vrienden. Christian aanvaardt schoorvoetend haar voorstel om een stuk van de zomer door te brengen bij een sekte die de middernachtzon volgens heidense tradities viert. Na de uitputtende openingsscènes belanden we in een andere film: het ritme zakt in elkaar, duister maakt plaats voor zonlicht, drama wordt verdoofd door flinke porties geestverruimende middelen.

Met 148 minuten film neemt Aster ruim zijn tijd om de sfeerschepping in de commune uit te werken, alweer een signaal dat hij zijn publiek geen toegevingen gunt. De gemeenschap van heidenen houdt het midden tussen een suffe hippiegemeenschap en een gehersenspoelde bende religieuze fanatici. De drie Amerikaanse vrienden zijn wandelende clichés en voelen zich zodanig out of place tussen de enigmatische communeleden dat een Hostel-afwikkeling voor het grijpen ligt. Dat is buiten de spitsvondigheid en ambitie van regisseur Aster gerekend. Zijn kat-en-muisspel is psychologisch onderbouwd en gaat ver voorbij de intentie om een achtervolgingsslasher te maken. In de kern is dit de analyse van een relatiebreuk tussen opgroeiende mensen, geplaatst tegen het onwaarschijnlijke decor van eeuwenoude rites. Dat persoonlijke verhaal wordt geplakt op het format dat The Wicker Man decennia geleden reeds verkende: de evidenties van onze westerse denk- en levenswijze komen in botsing met eeuwenoude gruwelijke, maar ook verleidelijk bucolische tradities.

MIDSOMMAR voegt nog enkele niveaus toe aan het eendimensionale The Wicker Man-verhaal door de gemeenschapszin in de commune te laten contrasteren met de emotioneel hulpeloze jonge Amerikanen. Met de cinematografische flair van Aster levert dat beklijvende cinema op, met scènes die niet snel van je netvlies te branden zijn. Nochtans maakt Aster er op veel vlakken een potje van. Er zitten gaten in het scenario waar niemand naast kan kijken en je vraagt je meer dan eens af of de oppervlakkigheid van de meeste personages spottend bedoeld is of gewoon slecht uitgewerkt. De strakke en compacte stijl van voorganger Hereditary maakt plaats voor een schier eindeloze rollercoaster die tussen twee salto’s in geregeld domweg dreigt stil te vallen. Gemotiveerde analyses kunnen zonder veel moeite gehakt maken van dit hybride spektakel, maar als je bereid bent je op sleeptouw te laten nemen door de innemende vertolking van Florence Pugh (Dani) en de brute kracht van een regisseur met doodsverachting, dan is MIDSOMMAR een mokerslag van een trip.

Midsommar

31/07/2019
2019