Mission: Impossible – Fallout

Tom Cruise doet het weer. Het zesde hoofdstuk is het meest spectaculaire, meest opwindende deel van de ‘Mission: Impossible’-filmreeks.

Met het televisiefeuilleton uit 1966-1973 hebben de door Tom Cruise geproduceerde films nog weinig te maken. De Impossible Missions Force uit de tv-reeks ging zo onopgemerkt mogelijk te werk. In de films echter wordt onder meer het Kremlin opgeblazen (Ghost Protocol), is de Weense Staatsopera het decor voor enkele afrekeningen (Rogue Nation) en spelen razend kinetische achtervolgingen zich af in de straten van Parijs en Londen (FALLOUT). Niet bepaald strikt geheime undercoveroperaties dus. Het accent ligt in de films dan ook op actie en spanning. In deze nieuwe sequel bereiken vertrouwde elementen zoals halsbrekende stunts, wilde achtervolgingen, ingenieus opgezette diefstallen of reddingen, dubbele agenda’s en ideologisch overspel een overtreffende trap.

MISSION: IMPOSSIBLE – FALLOUT kan doorgaan als een vervolg op Rogue Nation. De antagonist Solomon Lane (rol van Sean Harris), die in de finale van Rogue Nation door Ethan Hunt & co in een glazen kist werd gevangen, blijkt hier het brein te zijn achter een netwerk dat via drie nucleaire bommen de wereld zoals we die kennen grondig wil hervormen. Ook de Britse spion en huurmoordenaar Ilsa Faust is weer van de partij als dubbelagent. Het verhaal draait om drie plutoniumkernen die Hunt in Berlijn in de verkeerde handen liet vallen om zo zijn IMF-teamleden te kunnen redden. Om een nucleaire apocalyps te voorkomen moet hij die weer zien te bemachtigen. Daarbij wordt hij willens nillens opgezadeld met de CIA-agent August Walker (Henry Cavill, u bekend als Superman), die drie meesters dient. De emotionele en erotische spanningen tussen Hunt en de vrouwelijke tegenspelers Faust en nieuwe partner/antagonist Witte Weduwe zijn intrigerend, maar kennen geen ontlading. Het spel van afstoting en aantrekking tussen Hunt en Walker krijgt die wel, zij het (uiteraard) brutaal en gewelddadig.

Tom Cruise, ondertussen 56, is nog steeds fris en dynamisch, maar ziet er toch iets ‘volwassener’ uit dan de kwajongen die hij anno 1996 in Brian De Palma’s Mission: Impossible speelde. Traditiegetrouw voert hij zijn eigen stunts uit. Niet steeds zonder risico, want tijdens het rennen en springen over de daken van Londen brak Cruise zijn enkel en werden de opnames enkele weken stilgelegd. De stunts en actiescènes van MISSION: IMPOSSIBLE – FALLOUT zijn grandioos. Het zo veel mogelijk achterwege laten van digitale effecten maakt deze oldschoolactie pakkender dan bij pakweg de in spandex gestoken figuurtjes die de wereld van de ondergang redden tegen groene schermen.

Met zijn typerende handheld camerastijl voor The Bourne Supremacy (2004) luidde Paul Greengrass een nieuwe, meer urgent aanvoelende actieregie in. Hij beïnvloedde daarmee niet alleen het genre, maar verleende ook de toen bloedarmoedige James Bondfranchise (waar de tv-serie Mission: Impossible destijds door werd geïnspireerd) een nieuwe look en dynamiek. Christopher McQuarrie (scenarist van onder meer The Usual Suspects en de enige regisseur-schrijver die voor een tweede keer zijn naam onder een Mission: Impossible-film mag zetten) grijpt evenwel terug naar de vroegere manier van regisseren. Zijn actiescènes zijn coherent, overzichtelijk en hebben een dramatisch gestuurde spanningsboog. Het duel in het knalwitte, helverlichte toilet van een partyzone in Parijs is verbluffend. De achtervolgingen in de nauwe straatjes en de avenues van de lichtstad worden een bloemlezing die herinnert aan Bullit (1968) en The French Connection (1971), de vaders van de car chases. Wat McQuarrie hier uit zijn mouw schudt met moto’s en auto’s is voortaan iconisch. Wat zich op de daken van Londen afspeelt is al even prikkelend. De climax in Kashmir, gefilmd in Nieuw-Zeeland en Noorwegen, is bovendien ronduit verbijsterend. Wie gaat die overtreffen? Wees gerust, de actie is dermate meeslepend dat je niet eens de tijd hebt om stil te staan bij het feit dat dit ‘toch allemaal niet mogelijk’ is. Inderdaad! Daarom heet het ook Mission: Impossible.

Vertoningen: cinenews.be. Meer reviews vind je maandelijks in print, te bestellen via info@filmmagie.be, te koop bij een van de verkooppunten of maandelijks in je bus met een abonnement.

Mission: Impossible – Fallout

01/08/2018