Monky

Reïncarnatie, een bijna-faillissement, rouw, en hoe in een klein dorp als nieuweling je draai vinden. Het zouden de ingrediënten kunnen zijn voor een beladen of contemplatieve jeugdfilm. In het Zweedse MONKY worden die thema’s met een ludieke saus overgoten. Het resultaat is een eerder typische televisiefilm, “met ruimte voor een lach en een traan”, aldus regisseur Maria Blom.

MONKY vertrekt van het afscheid van Franks zusje na een slepende ziekte. Het ontwricht het hele gezin. De ouders, een stuntelig, kleurrijk koppel dat van de stad naar het dorp trok om daar een skihelling te verhuren, vervreemden van hun zoon en van elkaar. Tot er een aapje opduikt in huis, de gibbon Monky. Die vertoont verdacht veel overeenkomsten met Franks overleden zusje. Blom weet de kijker wel mee te trekken in het verhaal – dit is haar vijfde langspeelfilm –, maar laat nadien niet veel achter.

De film stevent af op een dilemma dat je vanaf de introductie van Monky voelde aankomen: waar moet de familie naartoe met het aapje, dat dan wel een reïncarnatie lijkt van hun zusje/dochter, maar onmogelijk in een Zweeds bergdorp kan aarden. Het aapje houden, ook al is die een depressie nabij? Binnenbrengen bij een dierentuin? Of naar de jungle in Thailand brengen? Voor wie houdt van klunzigheden, kleurrijke interieurs, lichtelijk theatrale personages zoals een rijke landeigenaar met Tesla en keffer, een té nieuwsgierige oma en een roddelende groep buren, is MONKY een entertainende avonturenfilm. Voor wie op zoek is naar een genuanceerde jeugdfilm met een meerwaarde, is de film niets nieuws onder de zon. Ook de cameravoering en muzikale score zijn maar gewoontjes. Leuk om je kids (vanaf zes jaar) anderhalf uur mee zoet te houden, maar omdat er een beetje van alles is, is er te weinig van iets specifieks. Het bewijst weer eens dat de som van een groot budget, een bekende cast en een talrijke crew (onder meer voor de CGI-animatie van Monky zelf) niet per definitie een goede film is.

MONKY is beschikbaar voor thuiskijken op lumierefilm.be, dalton.be en universcine.be.

Geschreven door SARAH SKORIC

Monky