A Monster Calls

Prop je een jeugdfilm vol met op boutades gebaseerde levenswijsheden en multi-inzetbare grapjes, dan verruim je de leeftijd van je doelpubliek gevoelig. Voeg daar nog wat knipogen voor de ouders aan toe en op tijd en stond een flinke scheut kinetische actie en je hebt op papier de perfecte mix voor volle zalen met kijkers van 7 tot 77 jaar. Respect dus, voor elke film die deze trucjes links laat liggen, zich richt op een specifieke leeftijdsgroep en die zo ernstig neemt dat de jeugdige toeschouwers met nieuwe inzichten en een hoofd vol overpeinzingen de zaal verlaten. Niet dat we minder hadden verwacht van J.A. Bayona, de filmregisseur van weerbarstige en sfeervolle films zoals El orfanato (2007) en Lo imposibile (2012). De Spaanse filmer schijnt zich moeiteloos een weg te banen naar Hollywoodacteurs en -budgetten, maar behoudt een Europese eigenheid die ver staat van de Amerikaanse eenheidsworst. Met zijn nieuwste film richt hij zich op een postkinder-/prepuberpubliek, ruwweg van 11 tot 15 jaar dus en exact de leeftijd van zijn hoofdpersonage. Wanneer Conors alleenstaande moeder terminaal ziek blijkt te zijn, zoekt de jongen hulp bij een imaginaire, op het eerste gezicht nogal lugubere en strenge vriend, de eeuwenoude boom die op het kerkhof achter het dorp staat en die elke dag om 12u07 tot leven komt. Wat zijn moeder hem niet rechtuit durft te zeggen maakt de monsterboom hem wel duidelijk: dat Conor er binnenkort alleen zal voorstaan en zich maar beter kan voorbereiden op een leven met zijn stugge oma en pesterige klasgenootjes. Tegelijk ontdekt de jongen hoeveel hij van zijn moeder geërfd heeft (creativiteit, een levendige fantasie …) en gaat hij die eigenschappen ontwikkelen waar hij als kind nauwelijks oog voor had. De opzichtige aanwezigheid van special effects verschilt weinig van die in doorsnee Hollywoodfilms, maar de inhoud van A MONSTER CALLS is oneindig veel subtieler. Een vinnige montage en sfeervolle beelden van het druilerige Britse platteland ondersteunen op een passende manier het nogal donkere, maar nooit uitzichtloze verhaal.

A Monster Calls

04/01/2017
2016