Movie 43

Nog maar net was de ‘koning van de wansmaak’ ofte John Waters te gast in Brussel, op het Offscreen filmfestival. Waters’ films verheffen kitsch tot kunst en trash tot stijlfiguur. De man neemt het filmmaken bloedernstig, waardoor zijn cultstatus meer op respect dan op hoongelach kan rekenen. Dat wansmaak en wansmaak twee verschillende dingen zijn, bewijst de gapende kloof die Waters scheidt van de rotzooi die deze ensemblefilm uit de Hollywoodfabriek is.

Het wansmakelijke van MOVIE 43 schuilt hem niet in een verwantschap met de zelfkant van de maatschappij en haar minst ontwikkelde verschoppelingen, maar in het geloof dat studentikoze nonsens in het kwadraat, evenals zelfrelativerende debiliteit, smakeloosheid van een genietbaar kaliber oplevert. Kan je zieliger eindigen dan wanneer je alle middelen inzet om iets te maken dat zó slecht is dat het goed wordt en daarin jammerlijk faalt?

Verlichte geesten vonden dat There’s something about Mary nog niet half zo ver ging als nodig was en nodigden behalve Peter Farrelly nog elf andere halfzachte filmers uit, samen met een onwaarschijnlijke cast aan sterren, met het vaste voornemen om de ultieme wansmaakfilm in elkaar te draaien. Scatologische, racistische, seksistische grappen en een tsunami aan zelfreferentiële cameo’s rollen over het scherm. Aan zo’n verstikkend tempo dat een zeldzame goede grap zijn weg niet meer vindt naar het platgeslagen publiek. Het raamverhaal vertelt van pubers die hun kameraad wijsmaken dat ergens op het internet de meest excessieve film aller tijden circuleert.

De 12 kortfilmpjes die we te zien krijgen, zijn eigenlijk fragmenten uit die verboden vrucht die de jongeman tijdens zijn zoektocht bij elkaar sprokkelt. Farrelly himself zet de toon en laat Kate Winslet de blind date van haar leven beleven met Hugh Jackman, tot hij in een fancy restaurant het scrotum ontbloot dat uit zijn nek groeit. No kiddin’. De fans van Dumb and Dumber zullen zich ongetwijfeld bescheuren bij dit – toegegeven - sterk geacteerd staaltje absurditeit, maar niemand zal de lach langer volhouden dan een drietal uitputtende hoofdstukken.

Psychologen kunnen nu hun tanden zetten in het verklaren van de drang van klasbakken zoals Uma Thurman, Naomi Watts en Richard Gere om zich aan dergelijke ongein over te geven.

Movie 43

27/03/2013