Much Ado About Nothing

Het was psychoanalyticus Jacques Lacan die voor het eerst opmerkte dat  Hamlets antwoord aan zijn vriendin Ophelia vol seksuele woordspelingen zit. Hamlet ligt met zijn hoofd in haar schoot: “Lady, shall I lie in your lap? Ophelia: No, my lord. H: I mean, my head upon your lap? Do you think I meant country matters? O: I think nothing, my lord. H: That's a fair thought to lie between maids' legs. Nothing!” Hamlet heeft het hier dus nauwelijks verholen over ‘cuntry’ matters en de vagina, de no-thing, van de vrouw.

Shakespeares romantische komedie Much Ado About Nothing, braafjes vertaald als Veel herrie om niets, gaat via een arsenaal aan puns over hetzelfde onderwerp. Twee keer zelfs. De dames in kwestie heten Hero en Beatrice, beiden maagdelijk rein. Hero wil trouwen met Claudio, maar de avond voor de plechtigheid wordt ze betrapt op flagrante ‘cuntry’ matters. Hero’s zogenaamde wellustige overspel voor haar slaapkamerraam werd echter georkestreerd door Don John, niet de pornoverslaafde uit Gordon-Levitts film, maar de bastaardbroer van de prins van Aragón.

Zoals Jago Othello misleidde door Desdemona’s eer te bekladden, loopt Hero’s vriendje Claudio blind in de valstrik van snoodaard Don John. Iedereen trouwens, behalve Beatrice, de tweede dame in het stuk. Zij is de Katherine uit de Getemde feeks die geen blad voor de mond neemt en cynisch en scherp reageert op mannen: “Sigh no more, ladies, sigh no more. Men were deceivers ever. One foot in sea and one on shore, to one thing constant never.” Alleen Benedick kan Beatrices scherpe tong van wederwoord dienen; hun verbale steekpartijen draaien uiteindelijk uit op een huwelijk dat gevierd wordt met dat van de in ere herstelde Hero.

In een van zijn laatste filmrecensies bestempelde Roger Ebert Beatrice en Benedick als de patroonheiligen van de screwball komedie, met Sam en Diane uit Cheers als moderne variant. Tussen de soep en de The Avengers door filmde Buffy en Firefly regisseur Joss Whedon in amper 12 dagen en zonder bekende sterren deze hedendaagse zwart-witversie in zijn eigen huis met eigen muziek. Het resultaat moet niet onderdoen voor Kenneth Branaghs kleurrijke Toscaanse versie van 1993 met o.m. Emma Thompson, Denzel Washington, Michael Keaton en Keanu Reeves als de boosaardige Don John.

Geschreven door KAREL DEBURCHGRAVE

Much Ado About Nothing

28/01/2014