Much Loved

In het wat ironisch getitelde MUCH LOVED wordt een weinig bekend taboe aangekaart, namelijk prostitutie in de Arabische wereld. Het is een invoelende film over een stel bevriende vrouwen die in de Marokkaanse stad Marrakesh het oudste beroep ter wereld uitoefenen. Oppervlakkig gezien leiden ze een luxeleventje. Ze beschikken altijd over geld, veel geld en ook drank en drugs zijn binnen handbereik. Ze worden rondgereden als koninginnen en gaan om met schoon volk en rijke toeristen uit oost en west.

De Frans-Marokkaanse cineast Nabil Ayouch (Les chevaux de Dieu, Ali Zaoua) laat subtiel zien dat ze moderne slavinnen blijven, zelfs al zijn ze dan hun eigen baas. Hij stelt ook scherp op de hypocrisie van zowat alle betrokkenen, van cliënten via de eigen familie tot en met de politie. Iedereen sluit de ogen voor het fenomeen of verdient er zelfs aan, maar haalt voor de schone schijn wel ostentatief de neus op. De enige die niet oordeelt, is de stoïcijnse taxichauffeur die hen naar alweer de volgende nachtclub brengt. Met een mobiele camera en talrijke close-ups geeft Ayouch treffend uitdrukking aan de roes en de opwinding, maar net zo goed aan de eenzaamheid en de gefrustreerde verwachtingen.

De donkere snaren en elektronica op de soundtrack begeleiden fraai de meditatieve beeldenreeksen zonder natuurlijk geluid, wanneer de vrouwen bij dageraad naar huis terugkeren door een ontwakende stad. De film bevat een aantal expliciete scènes, maar wordt nooit pornografisch van toon. De nadruk ligt vooral op de solidariteit tussen de vrouwen. Ayouch wil de toeschouwer niet opwinden, maar laten doordringen tot in de ziel van zijn personages. Ze worden innemend vertolkt door voornamelijk niet-professionele actrices, die via uitgebreide improvisatie meewerkten aan het scenario. Ze drukken zich uit in een sappig taaltje dat bestaat uit gelijke delen Arabisch, Frans en Marokkaans dialect.

Op het recentste festival van Cannes werd MUCH LOVED vertoond in de nevensectie La Quinzaine des Réalisateurs. Kort daarop rees controverse in conservatieve kringen in Marokko en werd de film er verboden. Sommigen van zijn landgenoten, die dit potje liever gedekt wilden houden, beschuldigden Ayouch en zijn cast van laster en uitten zelfs doodsbedreigingen. Een klassiek geval van de boodschapper die met de vinger wordt gewezen.

Much Loved

14/10/2015
2015