My Dinner with Hervé

“En schrijf een grappig verhaal over de dwerg”, kreeg journalist Danny van zijn werkgever te horen toen hij vertrok naar het diner met acteur Hervé Villechaize. Wanneer in MY DINNER WITH HERVÉ de komedie omslaat naar tragedie, verdient Peter Dinklage bloemen voor zijn vertolking van de Frans-Amerikaanse acteur met kleine gestalte die zichzelf in 1993 het leven ontnam.

De ik-persoon in de titel is journalist Danny Tate, wiens leven een puinhoop met een alcoholsmaakje is. Als een laatste kans van zijn werkgever vliegt hij naar Los Angeles voor een interview met schrijver Gore Vidal, een gesprek met Hervé was eerder gepland als voorgerecht. Schrijver en regisseur Sacha Gervasi vertaalt hier zijn ontmoetingen met Hervé Villechaize in 1993 naar het kleine scherm in opdracht van de Amerikaanse zender HBO. Het is het laatste diner voor de acteur met kleine gestalte, bekend door de James Bondfilm The Man With the Golden Gun (1974) en het zinnetje “The plane! The plane!” uit de serie Fantasy Island die hem cultstatus gaven in de Amerikaanse popcultuur vanaf de jaren 70.

Aan tafel raakt het gesprek niet ver, tot ze de limousine instappen, de nacht in. Wat volgt is een afwisseling van glamoureuze flashbacks en vergane glorie in de vorm van paradijselijke filmsets en een afgeleefde hotelkamer. MY DINNER WITH HERVÉ lijkt een biografisch kantje te hebben door de terugblikken, maar Hervé is helemaal niet het hoofdpersonage. Dat is Danny, die uitgebreid en meer dan eens zuchtend de ogen rolt. Je vraagt je alleen af of wegrennen van de minibar op de kamer wel genoeg motivatie is om op stap te gaan met de roekeloze acteur. Dat ze zichzelf in de destructiedrang en het ontkenningsgedrag van de ander vinden, is uiteindelijk geen verrassing. Het voelt als een gemiste kans om het buitengewone leven van Hervé werkelijk in de verf te zetten, maar de ‘hop on, hop off’-dynamiek met de limousine zorgt voor enkele sterk emotionele scènes tussen de twee personages, met dank aan de acteerprestaties van Peter Dinklage (Hervé) en Jamie Dornan (Danny). Dinklage toont hier als Hervé woede en zelfmedelijden die onder je eigen huid kruipen.

25 jaar was het idee en de film, gebaseerd op de ervaringen van Sasha Gervasi (The Terminal, Hitchcock) in de maak. Zijn personage Danny werd wat aangedikt om de kijker meer mee te nemen in het verhaal. De laatste jaren sloot Peter Dinklage (Game of Thrones, Three Billboards Outside Ebbing, Missouri) zich aan bij het schrijfproces. Serieuze rollen voor acteurs onder de meter veertig liggen niet voor het grijpen. “Het is de eerste keer dat ik een echte persoon speel”, zegt hij in een interview voor de Golden Globes. Het is ook duidelijk dat hij helemaal voor deze kans ging. Met het nasale Hervé-stemmetje en de diepgang die hij vond in de intense persoonlijkheid, is Dinklage de hoofdrolspeler die de aandacht van de flauwe minibar naar de witte limousine trekt.

Meer dvd-, bluray- en VoD-besprekingen en -themastukken in print.

Geschreven door SILKE ROCHTUS

My Dinner with Hervé