My First Highway

Een ongeluk is snel gebeurd, en dat zal de 16-jarige Benjamin geweten hebben. Hij verliest geleidelijk aan de controle over zijn leven wanneer hij op vakantie een intrigerend meisje ontmoet, een femme fatale in pubervorm. In een roes van drank en hormonen beleven ze een wilde nacht, die vreselijk uit de hand loopt.

De focus blijft de hele film lang bij het hoofdpersonage - bijzonder sterk neergezet door Aäron Roggeman -, een onzekere tiener die keer op keer zijn grenzen verlegt voor zijn eerste liefde. Natali Broods en Matthias Sercu, de ouders, blijven zo goed als buiten beeld, het zijn bijna schimmen.

Kevin Meul, maker van de succesvolle korte film Het bijzondere leven van Rocky De Vlaeminck, koos in zijn langspeelfilmdebuut MY FIRST HIGHWAY als hoofdpersonage geen lightversie van een puber. De focus ligt daarbij vooral op de ontplooiing van zijn seksualiteit, waarmee hij hoe langer hoe meer worstelt. Een bijna-verkrachting komt net expliciet genoeg in beeld om de gruwel ervan te duiden. Dat de focus ook hier op Benjamin blijft liggen, zorgt ervoor dat we ons kunnen inleven in de dader van deze aanranding. Gewaagd van Kevin Meul. Gelukkig zien we ook de impact op Benjamins slachtoffer. Een goede manier om de problematiek van verkrachting aan te kaarten.

Kevin Meul en fotograaf Menno Mans (Waste Land, 2014) hebben erg ingezet op kleurgebruik, steeds zo zacht als de zomer zelf. De kleuren hebben ook een symbolische waarde. De lichtblauwe kleren die Benjamin draagt worden steeds donkerder naarmate te film vordert. Voor zijn vlam en haar omgeving wordt veel rood gebruikt, duidend op zowel passie, liefde, als gevaar.

Jongeren net als volwassenen zullen het graag zien: dit verhaal is stevig qua inhoud en wordt op een directe manier verteld. Sterk ook dat de climax zich in het midden van het verhaal bevindt, zodat er achteraf nog tijd is om uit te werken hoe iemand die zo naïef is en zo weinig levenservaring heeft omgaat met een daad die een blijvende impact zal hebben op zijn verdere leven. Op het einde blijven we achter met vragen over hoe het Benjamin verder zal vergaan, een personage dat weet te intrigeren. Het is uitkijken naar de verdere carrières van acteurs Aäron Roggeman, die de juiste mate van klefheid en onzekerheid, typisch voor een verliefde puber, aan de dag brengt, en jonge belofte Romy Louise Lauwers, vooral actief in de theater- en danswereld. En naar de volgende van Kevin Meul, natuurlijk.

Een interview met Kevin Meul en Aäron Roggeman vind je in FM 667 pag. 45.

Geschreven door CHARLOTTE TIMMERMANS

My First Highway