MY RAS TAFARI ROOTS

MY RAS TAFARI ROOTS De kleinzoon van god Wat doe je als je journalist en documentairemaker bent en je familie torst al een leven lang een kleurrijke mythe met zich mee? Juist. Een pittig verhaal maakt echter niet automatisch goede cinema. En alles wel beschouwd, na het zien van David Verhaeghes film, is het verhaal ook niet zó pittig. De VRT-journalist kreeg van kindsbeen af het verhaal ingelepeld dat hij de achterkleinzoon is van Haile Selassi (geboren als Ras Tafari Makkonen), een Ethiopische keizer die door omstandigheden tot de god van de rastafari’s uitgeroepen werd.

Hoe het kan dat een Ethiopische dictator tot Heiland van een pacifistische beweging uit Jamaica uitgeroepen werd, is op zich een film waard. Maar daar gaat het hier niet over. Verhaeghes grootmoeder zou een buitenechtelijk kind van god geweest zijn en de cineast wil voor eens en voor altijd – en meteen op publieke wijze – uitmaken wat er van dat verhaal waar is. Ook al klinkt dit uitgangspunt op het eerste gezicht intrigerend, bij nader inzien kan elke doorsnee Vlaming een spannender verhaal opdiepen als hij naar de geschiedenis van zijn groot- of overgrootouders tijdens een van beide Wereldoorlogen gaat graven. Tenminste, dat is de overtuiging die groeit tijdens het kijken naar Verhaeghes film. De zoektocht an sich is zoutloos, de geïnterviewde mensen lijken geen verhaal te hebben, we leren weinig over onderwerpen waar we niets van af weten en die ons toch zouden kunnen boeien, en de voice-over van Verhaeghe herinnert ons aan onze talentenfilmpjes uit de middelbare school.

De historische context wordt niet uitgediept en het persoonlijke drama komt niet tot leven. Er zitten minstens vijf goede films in de onderwerpen die hier aangesneden worden, maar de cineast haalt er maar een halve uit. Wellicht fijn om in de familiekring van de auteur te vertonen, maar in een tijdperk waarin waanzinnig sterke documentaires gedraaid worden die leren, vermaken én boeien, is een gemiste kans als deze nauwelijks de moeite om zelfs in een beperkt circuit aan een cinefiel publiek te presenteren.

MY RAS TAFARI ROOTS

20/01/2016
2015