In the Name Of...

Een moedige film. Dat is het minste wat je kan zeggen van IN THE NAME OF (W IMIE...) van de Poolse Malgoska Szumowska die haar portret van een sociaal geëngageerde katholieke priester situeert op het Poolse platteland in een centrum voor jongeren met gedragsproblemen. Begeleider Adam – want zo heet de man die pas op zijn 21ste priester werd, een late roeping zeg maar – krijgt te maken met alles wat in een dergelijke gemeenschap zoal kan gebeuren: vecht- en scheldpartijen, dreigementen, zelfdood tot en met stevige vriendschappen.

Adam – wees gerust, er is ook een Ewa die op slag op hem verliefd wordt – leidt een leventje in eenzaamheid nadat hij van Warschau is overgeplaatst. De reden waarom blijft vaag. Het geïsoleerd zijn, het lijkt bijna een verbanning, begint bij Adam hoe langer hoe harder te knagen. Ewa wijst hij weliswaar af, al blijkt achteraf dat niet het celibaat de sta-in-de-weg is, wel de geaardheid van de jonge kerel. Had de maakster geen politiek (!) statement in gedachten over celibaat, homoseksualiteit en de houding van de (Poolse) kerk daarin, het heikele thema krijgt in de tweede helft van de film zoveel aandacht dat de rest van deze landelijke kroniek over de aanpak van probleemjongeren jammer genoeg helemaal naar het achterplan wordt gedrongen.

De cineaste, die zich liet inspireren door een berichtje in de krant, filmt intuïtief, bedenkt mooie scènes, refereert ook aan Christus' passieverhaal en schuwt geenszins de humor. Verboden verlangens, verwarde gevoelens, het worstelen daarmee, repressie en vereenzaming zijn de ijkpunten in IN THE NAME OF. Met als lichtpunt de mogelijkheid om desondanks jezelf te blijven of terug te vinden. Daarom ook is de film zo belangrijk (voor Polen) en zo universeel. Opvallend is dat de chef foto, de DOP van de film aan het scenario heeft meegeschreven. “Ik wou komaf maken met het fabeltje als zouden DOP's nooit scenario’s lezen.” lachte Michal Englert op de persconferentie vorig jaar op de Berlinale. Dat in de marge.

Homoseksualiteit en de (Poolse) kerkelijke autoriteiten? Tot vandaag is het een krampachtige liaison waar de ene en de andere ‘partij’ zeer verveeld mee zit. Dat en niets anders wou de cineaste zeggen. Zeker weten. Maar glijdt niet uit je bioscoopstoel bij het even verrassende als onverwachte slotbeeld.

Geschreven door FREDDY SARTOR

In the Name Of...

08/01/2013