Neon Bull

Van stieren, paarden en mensen

Braziliaanse films halen maar zelden onze bioscopen en binnen die selecte groep is NEON BULL al helemaal een uitzondering. Hij speelt zich immers niet af in de buurt van de metropolen São Paulo en Rio de Janeiro, maar in het voor buitenstaanders onbekende noordoosten van het land. We zien een paar personages die aan de kost komen in de vaquejada, een soort rodeo waarbij het erop aankomt een stier in het zand te doen bijten. Een alleenstaande moeder met tienerdochter bestuurt de beestentruck en danst ’s nachts haar zorgen weg, een cowboy ontwerpt in zijn vrije tijd sexy vrouwelijke outfits en hoopt op een doorbraak in de confectie-industrie, zijn slome duikelaar van een collega droomt in een hangmat van vrouwelijk schoon.

Achter de barse taal en botte omgangsvormen van het nieuw samengestelde gezin gaat het universele verlangen naar geborgenheid schuil. Je voelt aan elk beeld van NEON BULL dat het verhaal is geworteld in een specifieke sociaaleconomische realiteit. Scenarist-regisseur Gabriel Mascaro (Ventos de Agosto, Doméstica) heeft een documentaire achtergrond en dat merk je aan de geduldige manier waarop hij zijn personages observeert. Ze krijgen alle ruimte in een transparante vormgeving die toch een zekere ruwe schoonheid niet uitsluit. Het valt op dat Mascaro in zijn beschrijving van dit harde leven nauwelijks onderscheid maakt tussen mensen- en dierenwereld. Het briesen en stampen van stieren en paarden, de rituelen van een veeveiling, een collectieve douche in een half verlichte ruimte, lichamen die menselijke warmte bij elkaar zoeken ... Het getuigt allemaal van een sensualiteit waar een mens helemaal warm van wordt, maar die tegelijk mijlenver uit de buurt blijft van de goedkope kicks van porno en internetseks. Een en ander wordt nog versterkt door de verstilde, niet-narratieve scènes die Mascaro sporadisch door zijn verhaal weeft, met beelden van een solitair dansende vrouw of een man in innige omhelzing met zijn paard.

De rauwe poëzie van deze indringende film gaat je niet in je kouwe kleren zitten. Aan het einde neem je node afscheid van deze op het eerste gezicht onaantrekkelijke, maar op de lange duur vreemd aandoenlijke figuren.

Neon Bull

25/05/2016
2016