Now You See Me 2

'The best tricks are layered', aldus Thaddeus Bradley, misschien wel het meest gelaagde personage in Now You See Me 2. Pogingen van de Amerikaanse filmmaker Jon M. Chu om er ook een gelaagde film van te maken willen niet helemaal lukken. Verwoed wordt getracht om de kijker continu op het verkeerde spoor te zetten, maar ondanks de vele trucs wordt de kijker niet heel erg verrast door dit tweede deel over de Four Horsemen, een groep illusionisten samengebracht door Dylan Rhodes.

Het verhaal maakt na de eerste film Now You See Me een sprong in de tijd. Gelukkig wordt de ontmaskering van FBI-agent als Horsemen-leider Dylan Rhodes snel afgehandeld, waardoor er voldoende tijd rest voor een nieuw avontuur. De vier illusionisten, bij wie overigens Henley Reeves is vervangen door de interessantere Lula May, proberen na een jaar een comeback te maken door in een van hun shows de immorele praktijken van een technologiemagnaat te ontmaskeren. Na de show worden ze echter ontvoerd door Walter Mabry, nog zo'n technologiemagnaat, en worden ze gedwongen om een computerchip te stelen waarmee computers kunnen worden gekraakt. De relatie tussen technologie en magie is dan ook een belangrijk onderdeel van de film; de opkomst van technologie lijkt de magie te gaan overnemen.

Hiermee is het verhaal al verteld, maar als je van flitsende 'magie' (inclusief handleiding) houdt, is er toch genoeg te beleven. De opeenvolging van trucs is vermakelijk en vooral de scène waarin de Horsemen de computerchip proberen te stelen, is mooi gefilmd. Al zijn de trucs niet altijd even geloofwaardig binnen de plot. Dat het de Horsemen lukt een volledig uitgewerkte truc binnen een paar uur te bedenken en uit te voeren, inclusief het installeren van bijvoorbeeld regenmachines, is misschien wel de échte truc. Het is aangewezen om als kijker hier doorheen te kijken, anders blijft er niet veel over van het verhaal en is de lol er vlug vanaf. Net zoals in het eerste deel wordt de kijker getrakteerd op flitsende shows en snel gemonteerde actie. Met goed acteerwerk goed, maar dat mag je misschien ook niet anders verwachten van acteurs van het kaliber Morgan Freeman, Michael Caine, Mark Ruffalo en Woody Harrelson. Al was de dubbelrol van Harrelson misschien net iets te veel van het goede. Nog voor het verschijnen van Now You See Me 2, is de komst van deel drie al aangekondigd. Afwachten waar ze ons dan weer mee proberen te verrassen, met de nadruk op proberen.

Geschreven door TIRSA VAN DER KLEIJ

Now You See Me 2

27/07/2016