Nuestro tiempo

Film, benadrukt Carlos Reygadas, is de mogelijkheid van volledige onderdompeling in een wereld die niet de jouwe is. Representatie wordt presentatie: een bedwelmend hier en nu. Zijn nieuwe film NUESTRO TIEMPO kreeg geen Belgische bioscooprelease, maar is nu wel verkrijgbaar op dvd en blu-ray.

De prachtige openingsscène van NUESTRO TIEMPO is de perfecte voorafschaduwing van het epische relatiedrama dat zal volgen. Op een ondiep meer in het Mexicaanse binnenland dobbert een rubberboot. Een groep jonge meisjes geniet van de zon, tot een stel jongens het schip besluit te enteren. De strijd tussen de seksen, ontdaan van enige ernst: een spel dat kleur geeft aan hun kindertijd. Dan, in de schaduw op de oever, verschuift het perspectief voor het eerst: een groep bevriende tieners beleeft de spanning van het ouder worden. Juanito zoekt een weg om zijn gevoelens voor het mooiste meisje van de klas te uiten, maar het gras is door een ander voor zijn voeten weggemaaid.

Juanito is de zoon van Juan (een rol van regisseur Carlos Reygadas), een gerenommeerde poëet die er samen met zijn vrouw Ester (Natalia López, Reygadas’ echtgenote) een riante stierenfokkerij op na houdt. Het huwelijk komt onder druk te staan als “gringo” Phil het leven van Ester binnen komt lopen. In een kwartier tijd overbrugt Reygadas drie generaties, en met iedere verschuiving van perspectief komt het ongeluk een stukje dichterbij.

Esters vreemdgaan is geen typische bron van suspense, maar een beginpunt van gedwongen reflectie voor het koppel. Beeld en geluid creëren geesteswerelden waarbinnen man en vrouw elk hun eigen innerlijke tegenstrijdigheden onder ogen zien. Phils geest zwijgt, hij is alleen een speler – eerst ongewenst, later op uitnodiging. De nervositeit van de stieren op het land spiegelt de menselijke onmacht om rust te vinden in een open omgeving. Alles kan – maar is dat niet precies het probleem? Hoe langer de intrige voortduurt, hoe ongemakkelijker ze wordt. De constante spanning tussen de spelers in het liefdesspel culmineert in een pijnlijk onhoudbare situatie: Juan die het samenzijn van de minnaars bijwoont, als een wankel derde wiel. Omdat hij als echtgenoot simpelweg niet anders kan. Reygadas ontmantelt zichzelf hier als regisseur én als kijker door letterlijk de voyeur van zijn eigen leven te worden.

Niemand anders had Juan kunnen spelen, stelde Reygadas in een masterclass tijdens IFFR 2019. De ongetemperde aanwezigheid van de maker in zijn eigen kunstwerk vraagt een bijzonder oordeelsvermogen van kijkers. Temeer omdat Reygadas zijn centrale verschijning in verschillende interviews een stuk trivialer opvat dan de film het laat uitschijnen. Die spanning maakt het kijken enkel interessanter: is NUESTRO TIEMPO een ergerlijk egodocument, of juist een filmisch toppunt van waarachtigheid? Hoe kan een regisseur een ambigue, hoogst persoonlijke zelfstudie vormgeven en tegelijk voorkomen dat hij van narcisme beschuldigd wordt? De opgerekte confrontatie tussen realiteit (echte mensen in hun echte omgeving) en perspectief (onvermijdelijk dat van Reygadas) liet ook ondergetekende vertwijfeld achter. Hoewel de stemmen van álle gezinsleden in de poëtische structuur doorklinken, is iedere echo een stempel van de maker. De blik van Ester ontbreekt niet, maar blijft wel onderbelicht.

Stilistisch straalt NUESTRO TIEMPO zo mogelijk nog meer grandeur uit dan het wonderlijk metafysische Post tenebras lux (2012). Direct vanaf de dynamische openingsscène toont DoP Diego García (Cemetery of Splendor, Divino Amor) zich een meesterlijke compagnon. García beheerst het hele spectrum tussen stilstand en beweging, van de sluipend ondergaande zon – sinds Stellet Licht (2007) Reygadas’ kenmerk – tot de ravottende kinderen in de rubberboot. Wie die onbezorgde prelude van het volwassen leven aan het begin van drie uur cinema gadeslaat, kan maar één ding denken: konden zij maar voor altijd blijven spelen.

Meer recensies in print, te bestellen met een mail naar info@filmmagie.be

Geschreven door TIM BOUWHUIS

Nuestro tiempo