The Numbers Station

“Grosse Pointe Blank”, “Serendipity” en vooral “High Fidelity” zijn stuk voor stuk filmtitels die altijd wel zullen bij blijven alleen al dankzij acteur John Cusack die telkens opnieuw ronduit schittert. De verwachtingen bij deze nieuwe film waren dan ook groot. Maar deze thriller THE NUMBERS STATION van de Deense filmer Kasper Barfoed blijft onder de verwachtingen. De beloftevolle cineast maakt weliswaar zijn Engelstalig debuut maar de film blijft helaas steken in goede bedoelingen.

John Cusack is CIA-agent Emerson Kent, gespecialiseerd in codes, die bij zijn laatste missie gedwongen wordt een klein meisje dood te schieten omdat hij blunderde. Om zijn fout alsnog recht te zetten krijgt hij nog een laatste kans. Hij wordt naar het Britse Suffolk gestuurd om codespecialiste Katherine (Malin Akerman) persoonlijk te bewaken in het Numbers station. Op deze plek worden CIA-codes cryptisch beschreven. Al snel lopen Emerson en Katherine in een hinderlaag en zitten ze als ratten in een val. Vele vuurgevechten later kan Emerson uiteindelijk bekomen dat zowel zij als hij voortaan door de CIA met rust zullen gelaten worden. Want Emerson weet ondertussen meer over de CIA dan hen lief is…

Net zoals in “Grosse Pointe Blank” is Cusack een huurmoordenaar en koestert hij opnieuw dat donkere imago dat uitstekend bij zijn personage past. Ook de beeldregie creëert een duister sfeertje. In tegenstelling tot vele andere spionagethrillers komen eer in deze film geen zware achtervolgingsscènes of imposante explosies voor. Het blijft bij een kat-en-muisspel in een soort bunker. Cusack gaat beseffen dat tijdens zijn job van bodyguard dat de bende die hem naar het leven staat ook iets te maken heeft met de corrupte interne werking van de CIA. Zijn chef Grey, gespeeld door Liam Cunningham, bezorgt hem immers een ogenschijnlijk eenvoudige job maar dus wel één met bijbedoelingen.

Zowel Cusack, Akerman als Cunningham acteren op niveau maar kunnen het al te magere scenario amper op een hoger niveau tillen. Regisseur Barfoed beschikt over de juiste cast en zelfs een knappe locatie, de voormalige RAF-luchtmachtbasis is Suffolk, maar de dunne tweede verhaallijn werkt niet in deze thriller die gebruik maakt van slechts één locatie. De dialogen tussen Cusack en Akerman brengen evenmin de nodige spanning. Het is verrassend dat een onderwerp zoals spionage toch saai kan overkomen terwijl het verhaal toch mogelijkheden zat moet hebben. Een Britse tv-serie zoals ‘Spooks’ slaagt daar zonder meer wel in. Misschien komt het Deense dynamiet toch nog het best tot zijn recht op eigen bodem!

Geschreven door GUIDO CLAES

The Numbers Station

18/07/2013