Ocean's 8

De trilogie ‘Ocean’s 11, 12 & 13’ zorgde voor heerlijk schuldig plezier: inventief geritmeerde, speels geacteerde en sterk gestileerde rooffilms die leuk entertainment waren. “Leuk, maar niet voor de regisseur”, preciseerde Steven Soderbergh. Dat Gary Ross wél lol had bij OCEAN’S EIGHT is misschien wel de achilleshiel van deze amusante, ‘vrouwelijke’ reboot.

Testscreenings van Ocean’s 11 leerden Steven Soderbergh dat kijkers meer interesse hadden voor de personages dan voor de plot. Omdat ritme, stijl en plot juist de steunpilaren vormen van deze gangsterfilm over een gedurfde casinoroof in Las Vegas (Linus: “Smash and grab job, huh?” – Rusty: “Slightly more complicated than that.”) kon hij alleen enkele praatscènes heropvissen.

Ondanks het commerciële succes vergat Soderbergh die kritiek niet en besloot hij om van de volgende twee luiken van zijn trilogie, Ocean’s 12 en Ocean’s 13, karaktergedreven rooffilms te maken. Met meer ruimte voor Danny, Rusty, Linus & co. En met locaties en neventhema’s die het spektakel meer in het heden en de realiteit verankeren. Wat de afstand vergroot met de oorspronkelijke Ocean’s Eleven uit 1960, het door Frank Sinatra, Sammy Davis Jr. en Dean Martin gedragen komische vehikel van vakman Lewis Milestone (All Quiet on the Western Front, Mutiny on the Bounty).

Scenarist Olivia Milch (Dude) en regisseur-scenarist Gary Ross (Pleasantville, Seabiscuit, The Hunger Games, Free States of Jones) gaan – surfend op de tijdsgeest – met OCEAN’S EIGHT niet voor een sequel of remake, maar voor een reboot waarbij ze het door mannen gedomineerde team van Danny Ocean (George Clooney) hebben vervangen door het volledig vrouwelijke team van zus Debbie Ocean (een hongerige Sandra Bullock). Met als locatie het hippe New York.

“De Ocean’s-films hebben een stijl en gevoel, een jazziness”, zegt Olivia Milch in de making-of OCEAN’S EIGHT: A Heist in Heels. “We hadden een dialoog met die films en deden iets speciaals.” Voor actrice Anne Hathaway zijn zowel de ‘rat pack’-film uit de sixties als Soderberghs trilogie “verfijnde films over roven met een gevoel van stijl, plezier en mode”. Dat laatste inspireerde de makers (Soderbergh fungeert ditmaal als producer) om in OCEAN’S EIGHT de roof te laten plaatsvinden tijdens The Met Gala, het jaarlijkse extravagante mode-event in het Metropolitan Museum of Art in New York.

Roekeloze kracht

“Het Ocean’s-idee kan in elk tijdperk iets anders betekenen”, stelt Gary Ross. “De rat pack had een bepaalde roekeloosheid en het team van Brad Pitt en George Clooney straalde dat ook uit. Het is geweldig dat deze groep vrouwen dezelfde roekeloosheid heeft. We nemen het erfgoed van de vorige films en geven het aan deze groep geweldige vrouwen. We wilden het plezier ontdekken van zo’n spannende grote roof. Hoe voelt dat? Waarom stelen ze? Eenvoudig eigenlijk: omdat ze criminelen zijn en willen stelen. De groepsleden zijn complexloos zichzelf.”

Dat laatste sluit aan bij een gimmick die gelukkig iets meer dan een gimmick wordt in deze onderhoudende rooffilm: het team van Debbie Ocean bestaat enkel uit vrouwen, vrouwen die houden van stelen. Zoals teamleidster Debbie zegt: “If you’re going to have a problem with stealing, then you’re not going to like the rest of this conversation.” OCEAN’S EIGHT is een plezierig avontuur, maar fungeert vooral als een showcase voor de kracht van vrouwen die voor zichzelf opkomen en die elkaar helpen om het onmogelijke waar te maken (hier zowel de roof van een legendarisch juweel als een operatie die alleen door vrouwen is opgezet). Een film over empowerment en solidariteit dus.

De sterkste momenten van OCEAN’S EIGHT zijn dan ook die waar de vrouwen de male gaze als een wapen gebruiken. Tegen mannen en tegen ‘het systeem’. Debbie Ocean kan met haar ‘acteerprestatie’ de Parole Board (het begin van de film is trouwens een doorslagje van Ocean’s 11 met Bullock in de rol van Clooney) overtuigen om haar de gevangenis te laten verlaten omdat de leden van die raad haar willen zien als een zwak en berouwvol slachtoffer van doortrapte mannelijke criminelen (“I fell for the wrong person. It was a mistake”).

Later zal Debbie haar team toevertrouwen dat hun plan om een juweel te roven tijdens het gala gaat lukken omdat vrouwen, ondanks alle juwelen en prestigieuze kleren, eigenlijk onzichtbaar zijn: “A ‘him’ gets noticed. A ‘her’ gets ignored. And for once, we want to be ignored.” Niemand neemt hen ernstig, niemand gelooft dat het gevaar van vrouwen kan komen en niet van mannen. Zoals niemand hen achteraf slim genoeg acht om een man te laten opdraaien voor de roof.

OCEAN’S EIGHT heeft nog enkele troeven. Het samenstellen van de groep vrouwen met verschillende talenten en karaktertrekken is best plezierig. En ook de uitvoering van de roof is bijzonder amusant, vooral omdat een aantal macho’s (samen met hun technologische speeltjes) voor aap gezet worden. Bovendien krijgen naast Sandra Bullock (een onderschatte komische actrice) ook Cate Blanchett, Anne Hathaway, Helena Bonham Carter, Rihanna, Sarah Paulson en Dakota Fanning de kans om zich als actrices uit te leven.

Toch zijn er ook minpunten. Zo trappen de makers in de val van Ocean’s 11: de uitgebreide set up en uitvoering van de roof laten minder ruimte over om de personages te schetsen. Als karaktergedreven rooffilm schiet OCEAN’S EIGHT dan ook tekort. En zoals Gary Ross wat gniffelend en achteruit leunend zit te kijken naar zijn overenthousiast molenwiekende en verbaal sterke scenariste Olivia Milch, heeft hij tijdens de opnamen waarschijnlijk ook wat te zeer zitten genieten van de nummertjes van zijn inderdaad indrukwekkende cast. Enige stilering en enkele visuele vondsten hadden deze film naar een hoger niveau kunnen tillen. Wat niet belet dat OCEAN’S EIGHT ongetwijfeld de guilty pleasure van het jaar is.

FILM: *** / EXTRAS: ** (documentaires, verwijderde scènes)

Meer dvd- en blu-raybesprekingen vind je terug in de rubriek 'Huisbios' in ons maandblad, te koop in deze verkooppunten of te verkrijgen met een abonnement.

Geschreven door IVO DE KOCK

Ocean's 8

Regisseur: 
Genre: 
Productiejaar: 
2018
Distributeur: 
Warner Home Video

Media: