OdysSea

Het eerste beeld van ODYSSEA – ook op de filmposter – doet denken aan Caspar David Friedrichs Der Wanderer über dem Nebelmeer. Dat mysterieuze voorbeeld van romantische schilderkunst combineert een in gedachten verzonken figuur met een indrukwekkende, symbolisch geladen natuurlijke omgeving. Met de rug naar de kijker en boven op een rotspartij waarmee hij een massief, donker kleurenvlak vormt, blijft de gemoedsgesteldheid van de geportretteerde een raadsel. Blikt hij terug of vooruit? Overheerst treurnis of is hij vol verwachting?

Fotograaf Jimmy Kets verenigt ze allebei in zijn portrettering van collega Carl De Keyzer. Reizend voor het project ‘Moments before the Flood’ bezoekt De Keyzer Europese kusten om foto’s te nemen die dreiging en vergankelijkheid uitademen. Het is een eenzame tocht langs verlaten stranden, toeristische trekpleisters en bedreigde kustlijnen. Flarden interview geven inzicht in leven en werk van de Magnum-fotograaf. Daarin weerklinkt de romantische cultus van de kunstenaar (“Ik ben een fotograaf omdat ik niet anders kan”) en geeft hij ruiterlijk toe dat zijn artistieke loopbaan niet altijd paste bij zijn persoonlijke leven: “Als mens sta je altijd alleen”.

ODYSSEA toont De Keyzer aan het werk, waarbij Kets zijn composities afstemt op diens fotografie. Opnames van de fotograaf, met de voeten in het water achter zijn statief, gaan over in de uiteindelijke foto. Daarnaast filmt Kets taferelen die een verrassend intiem portret schetsen. Ze zijn minder geïnspireerd door De Keyzers esthetiek en bieden soms licht humoristische observaties. En tonen een verlegen, ironisch openhartige en soms onhandige man die niet eens zo graag reist. De Keyzer is op zoek naar kunst en liefde, maar beseft dat perfectie onmogelijk blijft: “Het perfecte beeld bestaat niet. Er mankeert altijd iets.”

De zwerftocht gaat door, altijd op zoek naar het onverwachte: “Dit is een prachtig uitzicht, maar ik kan er niets mee doen. Ik kan er een mooie foto van maken, maar dan is het puur esthetiek. En er mag toch iets meer inzitten. De essentie ligt altijd op het tweede plan.” Ook de zoektocht naar liefde blijft duren, van het citaat dat aan de documentaire voorafgaat (“Kunst en liefde zullen de wereld redden”) tot de allerlaatste scène in België. Geen reizen zonder thuiskomen.

OdysSea

23/10/2013
2013