Oldboy

Wat zou Spike Lee bezield hebben om een remake te maken van Park Chan-Wooks cultfilm met dezelfde titel? Lowbudget horrorfilms worden wel vaker tot gepolijste versies gepimpt door Hollywood sinds er uit dat genre flink wat geld kan worden geslagen. Het rauwe duplicaat dat Lee hier aflevert van deze Koreaanse thriller, werd door zijn brutaliteit echter – en dat was te voorspellen - meteen de grond in geboord door critici én publiek. Wil Lee wraak nemen voor de slechte ontvangst van zijn recente films en steekt hij zijn middelvinger op naar compromissen?

Feit is dat van meet af aan duidelijk was dat hij voor niemand goed kon doen; de fans van het origineel zullen hem a priori verketteren, het ruime Amerikaanse publiek is niet gewend om kotszakjes mee de zaal in te nemen samen met hun emmer popcorn. Wie er toch in slaagt om onbevangen de zaal te betreden, zal niet ontevreden buitenkomen. Lee’s versie van Parks film is stijlvol, bikkelhard en meeslepend. Ook al is het verhaal eigenlijk afkomstig van een manga, de Amerikaan baseert zich uitsluitend op de vorige verfilming. Al sleutelt hij toch een beetje aan de doorzichtigheid van het verhaal. Zo wordt het personage van Josh Brolin duidelijker afgeschilderd als een egoïstische dronkenlap dan zijn voorganger en valt het verhaal helderder in twee delen uiteen: de onbegrijpelijke gevangenschap van Brolin en zijn wraakqueeste.

Het nihilisme, het morele pingpong, het ondergraven van de nood van de toeschouwer om zich vast te klampen aan een betrouwbaar personage, dat alles wordt door Lee gretig overgenomen van het Koreaanse origineel. Sommige scènes worden – ongetwijfeld als eerbetoon – letterlijk overgenomen, maar de meest briljante momenten uit Parks klassieker zijn gewoonweg niet te evenaren. Brolin geeft geen zier om de mening van het publiek over zijn personage en zet overtuigend een zelfdestructieve klootzak neer.

Goed gedaan, Spike, maar voor een regisseur van jouw niveau zou het project dat je omarmt toch origineler mogen zijn. En voor de kijker die niet aan Hollywood verslaafd is, is er geen enkele reden om niet (opnieuw) het sublieme origineel in de dvd-speler te schuiven in plaats van aan te schuiven bij de multiplexen.

Oldboy

22/01/2014
2013