Omar

Acht jaar na Paradise Now (2005), keert de Nederlands-Palestijnse cineast Hany Abu-Assad met OMAR terug naar de streek en de thematiek van zijn onvolprezen analyse van het zelfmoordterrorisme (in het Nabije Oosten).

Abu-Assad is geboren in Nazareth, kwam in 1980 naar Nederland waar hij na zijn studies als vliegtuigkundig ingenieur werkte. Misschien hoorde hij daar ooit het beroemde Nederlandse volksliedje: “Het waren twee koningskinderen, zij hadden malkander zo lief. Zij konden bijeen niet komen, het water was veel te diep.” Omar en Nadia, Abu-Assads protagonisten, zijn geen echte koningskinderen. Wel voelen zij zich de koning te rijk door hun prille, kuise liefde.

Vooral de jonge bakker Omar gelooft in de ideale Romeo en Julia-liefde. Een diep water hoeft hij niet over te zwemmen om bij zijn geliefde te geraken. Wel moet hij altijd een steile hindernis nemen: de Israëlische afscheidingsmuur beklimmen, die als een refrein in de film opduikt. En dat doet Omar, in het begin zeer vlot, op het einde met de hulp van een voorbijganger. Dat hij ook nog beschoten wordt door Israëlische soldaten en daarna door een patrouillerend drietal openlijk vernederd, neemt hij er maar bij.

Tot dat gepest de voedingsbodem wordt van openlijk verzet en Omar met zijn twee boezemvrienden Amjad en Nadia’s broer Tarek een eerste aanslag plegen. Ze executeren een willekeurige jonge Israëlische soldaat alsof het om een kermisschietkraamoefening gaat. Daardoor geraken Omar, Amjad en Tarek in een spiraal van geweld en collaboratie en lijkt een huwelijk met Nadia even utopisch als de reclameborden in de film. Overtuigend vertolkt door vier debuterende nieuwkomers gaat deze complexe film over vertrouwen, vriendschap en liefde op een plaats waar die constant op de proef worden gesteld.

Net zoals in Rock the Casbah (2012) van de Israëlische filmer Yariv Horowitz, is OMAR een eerlijke film zonder pasklare oplossingen, zonder helden, zonder vooringenomen standpunten met slechts fijne, jonge mensen wier leven wordt verkloot door de politiek. Zelfs Rami, de Israëlische spion die Omars vertrouwen misbruikt door hem te laten bekennen dat hij nooit zal bekennen, blijkt uiteindelijk een goed mens te zijn, maar iemand met een barslechte job.

Geschreven door KAREL DEBURCHGRAVE

Omar

23/10/2013