Once Upon a Time in ... Hollywood

Tarantino richt zijn pijlen op het woelige jaar 1969 in Californië: op het randje van de vrijgevochten jaren 70, maar vooral de donkere periode die getekend werd door de daden van cultleider Charles Manson. ONCE UPON A TIME IN … HOLLYWOOD is een cinefiele nostalgietrip, met een atypische en tóch ‘tarantineske’ afrekening van de Manson-zaak.

De glit & glam van Tinseltown heeft al tientallen regisseurs gevoederd – denk alleen al maar aan Billy Wilders klassieker Sunset Boulevard (1950), Barton Fink (1991) en Hail, Caesar! (2016) van de broers Coen of Robert Altmans boekverfilming The Player (1992). Achter de rode lopers en het sterrengefonkel gaan vaak stoffige hoekjes en vuile kamertjes schuil, en dat levert niet in het minst inspirerende (meta)cinema op. Ook de Charles Mansonmoorden uit 1969, waarvan onder meer actrice Sharon Tate het slachtoffer werd, hebben filmmakers tot adaptaties gestuwd. Dat Quentin Tarantino, liefhebber van bloedvergieten en gewelddadige humor, voor zijn Hollywoodportret uitgerekend deze gruwelijke episode uit de cinemageschiedenis uitkoos, verbaast eigenlijk niet. Tarantino lichtte Roman Polanski, Tates toenmalige echtgenoot, niet in over zijn versie van de feiten; geheel terecht doet dat vragen rijzen over zijn morele kompas.

Al valt er de eerste twee uur weinig te vrezen. Leonardo DiCaprio kruipt in de huid van Rick Dalton, een has-been tv-westernacteur met een serieuze identiteitscrisis. Zijn maatje en stunt double Cliff Booth – Brad Pitt met een pruik – is een pak minder onzeker, maar heeft zo zijn eigen besognes. Het is op zijn schouder dat Dalton, die nu enkel nog gastrollen in B-reeksen mag spelen, steevast gaat uithuilen. Tarantino verbeeldt hun machoavonturen en kolder, cruisend langs de billboards van toen, met bijzonder veel gusto. De Pulp Fiction-regisseur gewoon doet wat ie wil – met soms weinig logica in zijn vertelling en vaak te lange en onnodige scènes – en dat wisten we al, maar het voelt goed om zo’n meester in het medium nog eens met de blokken te zien spelen. Het succesniveau van de driedubbele streak Reservoirs Dogs (1992), Pulp Fiction (1994) en Jackie Brown (1997) heeft hij immers nooit geëvenaard. Ook nu niet. Maar ONCE UPON A TIME IN ... HOLLYWOOD heeft meer in zich dan Django Unchained (2012) of The Hateful Eight (2015) om langer te blijven hangen.

Dat is grotendeels aan de bittere cinefiel in Tarantino te danken. Zijn trip down Hollywood’s memory lane zit boordevol verwijzingen en knipogen; het L.A. van vijftig jaar geleden brengt hij met bravoure en veel humor terug tot leven. Ondertussen acteren DiCaprio en Pitt allebei met een buik vol goesting en een klasse die je van A-acteurs verwacht. Al is het Margot Robbie die als Sharon Tate de rode draad en onfortuinlijke red herring in de film vormt. Wanneer DiCaprio’s Dalton z’n Amerikaanse droom voorzichtig onder de mat schuift, dartelt Tate richting de cinema om naar zichzelf te gaan kijken – haar bengelende voeten over de cinemazitjes zijn een waar godsgeschenk voor de voetenfetisjist in Quentin. Veel woorden krijgt Robbie niet, maar Tates geest zijn het licht én bonkende hart van de film. Robbie doet haar alle eer aan.

Net zoals in de rest van zijn oeuvre vergeet Tarantino soms wat van zijn darlings te killen: de lange speeltijd doet de film weinig goeds, waardoor zijn terugblik na twee uur echt wel gaat vervelen. Het is hopen dat een nieuwe montage tussen de Cannespremière en de wereldwijde release enige soelaas biedt. Gelukkig zit de apotheose dit keer ook wel echt in het staartje. Zonder al te veel te verklappen, kunnen we zeggen dat Tarantino een finale aflevert die je alle hoeken van de kamer laat zien, maar je veilig met beide voeten op de grond laat landen. Een twist die bewijst dat zijn morele kompas dan toch niet tilt slaat, en dat dwingt respect af.

Geschreven door NIELS PUTMAN

Once Upon a Time in ... Hollywood

14/08/2019