One Cut of the Dead

Eens om de zoveel tijd doet een film de recensenten grijpen naar woordgrapjes over hoezeer een nieuw zombievehikel opnieuw leven schenkt aan een genre dat op sterven na dood was. ONE CUT OF THE DEAD zet daartoe aan met een aanstekelijke vreugde, inclusief poprock die zich blijmoedig in je oren nestelt.

In het 40 minuten lange openingsshot zie je hoe een regisseur die zichzelf veel te serieus neemt (42 takes volstaan niet om een actrice met de nodige authenticiteit een zombieslachtoffer te laten incarneren) woedend wegstuift van de set, om vervolgens met uitbundig genoegen weer op te duiken wanneer blijkt dat zijn crew belaagd wordt door een horde echte zombies. De clichés van het genre – een verlaten fabriek, overduidelijk fake bloed, dommige doden die in stupiditeit enkel overtroffen worden door lanterfantende levenden … – vieren een feest van herkenning. Na dit lange eerste shot blijkt de brullende regisseur ‘in werkelijkheid’ een veel aimabeler man die omwille van zijn snelle, goedkope en op zijn best middelmatige werkwijze aangenomen is om een live uitzending voor een zombiefilmkanaal in elkaar te boksen. ONE CUT OF THE DEAD ontpopt zich tot een olijke ode aan de lowbudgetinventiviteit en -gedrevenheid die het zo goed doen op horrorfestivals en fanevents, maar zelden de gewone bioscoop halen. Waar heel wat hedendaagse horror in onze zalen kreunt onder dik aangezette jumpscares, sequelitis en een donkere ernst die het gebrek aan sprankelende ideeën moet camoufleren, voelt dit Japanse kassasucces verfrissend aan. Regisseur-scenarist Shin’ichirô Ueda blijft ver weg van de politieke urgentie van George Romero, maar vindt wel aansluiting bij diens bruisende energie. De warmbloedige humor en de zachte kern van amicale en familiale banden doen denken aan Shaun of the Dead, al ligt het budget hier vele malen lager. Zonder grootse cinema te willen zijn, omarmt ONE CUT OF THE DEAD de chaos en de liefde voor het guerrillafilmen. Gaandeweg tovert die bovendien enkele verrassingen uit de mouw, die er anders toch maar wat leeg bijhangt zo zonder afgerukte arm …

Om genrefestival BIFFF in Brussel te vieren, geven we kaarten weg voor deze spitsvondige zombiekomedie. Mail naar win@filmmagie.be om je cadeau te innen. Afspraak met de levende doden 13 april om 18u30 bij BOZAR!

Geschreven door BJORN GABRIELS

One Cut of the Dead

07/02/2019
Regisseur: 
Genre: 
Productiejaar: 
2017

Media: