One for the Money

Het boek kan worden omschreven als een komische thriller maar in de film is noch het een noch het ander. Plum is net gescheiden en zit zonder baan. Op zoek naar werk, komt ze terecht bij haar neef Vinnie en zo begint ze aan een carrière als premiejager. Ze heeft dringend geld nodig dus ze zet haar zinnen gezet op de man met de grootste borgsom: Joe Morelli, een voormalige politieagent  die wordt beschuldigd van moord. Blijkt dat diezelfde Joe Morelli het hoofdpersonage op 17-jarige leeftijd heeft ontmaagd in een bakkerij. Kwaad omdat hij Plum dumpte na de vrijpartij, wil ze nog steeds wraak nemen.

Op het eerste gezicht is het een simpel verhaal over een jonge vrouw die haar financiële problemen probeert op te lossen. Het schetst vlug de personages van het verhaal. Maar er ontwikkelt zich een mysterieus verhaal over een bizarre moord waarbij Morelli betrokken zou zijn. Hoe meer Plum de zaak onderzoekt, hoe dieper ze zichzelf in de problemen werkt. Onbewust wordt ze meegesleurd in een aaneenschakeling van geweld en aanslagen. Onhandig en onvoorbereid probeert ze steeds haar jeugdliefde te vatten wat uitmondt in een kat-en muisspel tussen Plum en Morelli maar steeds komt ze nieuw gevaar tegen dat bedreigender is dan Morelli.

ONE FOR THE MONEY heeft een interessante cast: Sherri Sheperd als hilarische prostituee, Fisher Stevens als de rivaal van Plum en Patrick Fischler, beter bekend van de populaire serie Mad Men, als gekke neef. Ook Katherine Heigl vertolkt Stephanie Plum redelijk aardig. Voor het eerst sinds Knocked Up lijkt Heigl zich wat op haar gemak te voelen op het grote scherm. Haar geklungel als ‘bounty hunter’ brengt enkele grappige momenten op. Helaas ontbreekt er romantische chemie tussen Heigl en Jason O’Mara waardoor de haatliefdesrelatie wankel staat en niet overtuigt. In tegenstelling tot O’Mara is er wel een genietende interactie tussen Heigl en Sunjata/Ranger wie Plum omschrijft als “Michelangelo’s David ondergedompeld in karamel”. Cliché toegegeven maar het past wel in het plaatje met Stephanie Plum’s personage. Het is ook Ranger die sommige scènes naar een hoger niveau weet te brengen: hij zorgt voor de betere actie en voor de betere komische momenten.

Cineaste Julie Ann Robinson, regisseuse van Disney film The Last Song en The Last Summer (of You and Me), weet de kijker niet te raken met haar weinig spectaculaire mise en scène die niet beter te omschrijven is als saai. De humor in de film blijft oppervlakkig en scoort weinig raak. De film opteert om zich te focussen op het plot in plaats van op de personages. Geen probleem, zou je denken. Maar het scenario is te voorspelbaar en het mysterie van het verhaal verdwijnt compleet.

Er is amper sprake van spanning en het verhaal werkt niet toe naar een sterke climax. Als kijker blijf je steeds op je honger zitten. Heel jammer aangezien de cast voor een degelijke film had kunnen zorgen.

Geschreven door MATHIEU MORRET

One for the Money

07/03/2012